Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Czernienie ogniowe
Autor Wiadomość
Nico_Grant Offline
Aktywny
*


Pojazd: Simson S51
Dołączył: 31-08-2016
Liczba postów: 133
Reputacja: 13
Post: #1
Czernienie ogniowe
Motocyklizm stał się ostatnio dość popularny, -wykorzystują to bezlitośnie liczni sklepikarze, licząc nawet za drobne akcesoria motocyklowe o wiele za dużo, -przykładem mogą być śruby do mocowania owiewek, szyb, podkładki, specjalne nakrętki, estetycznie wykonane. Mały duperel typu śrubka potrafi kosztować nawet kilka złotych, podczas gdy podobna w sklepie metalowym kosztuje ok. 10-razy mniej.
Chciałbym napisać o procesie nanoszenia estetycznej i trwałej powłoki na tego typu elementy, dzięki czemu ze zwykłej , niepozornej śrubki możemy zrobić elegancki element pasujący do naszej maszyny. Chodzi o tak zwane "czernienie ogniowe", -sprawa nie jest nowa, ale zdaje się zupełnie zapomniana, a szkoda.
I tak, moja śrubka wygląda na początku tak:

[Obrazek: 19a5f007e2a03408gen.jpg]

powierzchnie przeznaczone do czernienia ogniowego szlifujemy papierem ściernym:

[Obrazek: cc0b976991adb15egen.jpg]

następnie wyszlifowaną powierzchnię podgrzewamy nad płomieniem palnika do wysokiej temperatury i przecieramy wacikiem nasączonym olejem jadalnym (takim do smażenia)- powstaje cienka warstwa spalonego oleju (i sporo gryzącego dymu).

[Obrazek: 947b092407942adagen.jpg]

Powtarzamy ten zabieg kilka lub kilkanaście razy, do uzyskania całkowicie czarnej
i błyszczącej powierzchni, nakładane warstwy powinny być jak najcieńsze (nie za dużo oleju). Otrzymujemy powierzchnię podobną do oksydowanej, dość odporną na czynniki mechaniczne:

[Obrazek: fbc4368e6da25a53gen.jpg]

Ten proces nanoszenia nowej powłoki nadaje się przede wszystkim do małych elementów, które nie są narażone na zbyt duże obciążenia mechaniczne- musimy pamiętać że mocne podgrzanie może spowodować odpuszczenie elementu- powstanie struktur metalicznych o mniejszej wytrzymałości.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.11.2016 22:49 przez Nico_Grant.)
15.11.2016 22:19
Szukaj Cytuj
Podziękowania: Piter, dudek840, Feberos, Rutkosky
R E K L A M A
kub. Offline
Początkujący
*


Pojazd: KR51/2L 1984
Dołączył: 18-12-2016
Liczba postów: 19
Reputacja: 0
Post: #2
RE: Czernienie ogniowe
Minus jest taki, że po czernieniu śruba tak czy siak rdzewieje..
Da się wykonać taki myk na śrubie nierdzewnej?

S*C*H*W*A*L*B*E
21.12.2016 13:36
Szukaj Cytuj
Nico_Grant Offline
Aktywny
*


Pojazd: Simson S51
Dołączył: 31-08-2016
Liczba postów: 133
Reputacja: 13
Post: #3
RE: Czernienie ogniowe
Trzeba posmarować lekko olejem, podatne na korozje są fragmenty sąsiadujące z miejscem na które nakładamy olej, miejsca poczernione nie korodują. Nierdzewka tez się da tak poczernić.
22.12.2016 00:46
Szukaj Cytuj
Karol.. Offline
Początkujący
*


Pojazd: Simson S51
Dołączył: 01-08-2017
Liczba postów: 15
Reputacja: 0
Post: #4
RE: Czernienie ogniowe
Hmm pomysł zarąbisty. Ja zawsze malowałem śruby czarnym matem, ale to jest dużo bardziej estetyczne. Trzeba by spróbować jak nie koroduje to.
01.08.2017 23:25
Szukaj Cytuj


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Części do Simsona - www.jackmotors.pl

Kontakt | Simson forum | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja Mobilna | RSS | Mapa użytkowników Simsony.info