Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Honownica na wiertarkę
Autor Wiadomość
easy_rider91 Offline
Początkujący
*


Pojazd: SR50
Dołączył: 07-03-2021
Liczba postów: 30
Reputacja: 0
Post: #1
Honownica na wiertarkę
Witam,

Zastanawiam się na zakupem honownicy do cylindrów YATO montowanej do wiertarki.
https://allegro.pl/oferta/yato-honownica...esQAvD_BwE

Używał ktoś? Jakie są po niej efekty? Czy da się uzyskać jednakowy wymiar na całej wysokości tulei (mieszczący się w granicy tolerancji oczywiście)? Czy da się zlikwidować odchyłki od owalizacji? Nie nastawiam się na robienie honownicą kolejnego szlifu, a może?

Inicjatywa zakupu powstała po odbiorze cylindra ze szlifierni, gdzie po wytknięciu przeze mnie nieodpowiedniej tolerancji wymiaru wyszło na jaw, że cylinder nie był szlifowany tylko honowany. W ramach reklamacji dokonano na moich oczach poprawek przy użyciu honownicy maszynowej.
Taka to była geneza tej myśli. Napiszcie jak się to sprawuje. Uprzedzam, że jestem świadom, że prawidłowo zrobiony szlif da najlepsze efekty.
12.06.2021 20:39
Szukaj Cytuj
R E K L A M A
Qwet Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51
Dołączył: 26-10-2020
Liczba postów: 492
Reputacja: 8
Post: #2
RE: Honownica na wiertarkę
Honowałem kilka razy tą i innymi honownicami więc mogę wypowiedzieć się trochę szerzej na ten temat.

NIE MA ŻADNYCH SZANS zrobić ładnego szlifu honownicą. Po pierwsze honowanie zbiera materiał w tempie 0,01mm na jakieś 1-2 minuty ciągłego szlifowania, a kamienie w tej honownicy kończą się bardzo szybko, więc do zjechania 0,25mm potrzebowałbyś ze 3 kompletów kamieni i jakąś godzinę ciągłego "ziziania" jednostajnym konsekwentnym ruchem sinusoidalnym przód-tył. Z przerwami na schłodzenie wiertarki i odpoczynek puchnących rąk zajęłoby ci to pół dnia.
Ale nawet gdyby udało ci się to ogarnąć, to honownica zbiera materiał baaardzo nierównomiernie. Ręcznie nie zrobisz idealnie sinusoidalnych ruchów, zawsze będziesz gdzieś wyjeżdżał bardziej i w efekcie uzyskasz jakiś taki fikuśny stożek, że na dole wymiar będzie większy a przy głowicy mniejszy, bądź odwrotnie. Jakby tego było mało, to na wysokości okien kamienie zbierają bardziej niż na pełnej powierzchni, czyli w pobliżu okien wymiar średnicy będzie większy, w efekcie z okrągłego cylindra robi się kształt nierównomierno jajowaty.
Różnice o których piszę przekraczają 30%, jak w najwęższym miejscu zrobisz 38,25mm to w najszerszym będziesz miał 38,35mm - to aż 10 setek na pasowaniu! Dasz tłok powiedzmy 38,22 to silnik może i będzie chodził, ale będzie miał gorszą kompresję i szybciej ją tracił z przebiegiem, a ryzyko zatarcia przy przegrzaniu praktycznie takie samo jak na równej tulei 38,25mm.

Także szlif honownicą to lipa. Jeśli chodzi o własnoręczny szlif, to znacznie lepsze efekty daje rozwiertak:
https://allegro.pl/oferta/yato-yt-28966-...0093421524
Osobiście nie testowałem, ale znam przypadek, różnica najwęższego i najszerszego miejsca wyszła tylko 0,01mm, więc bardzo ładnie.

Wracając do honownic. Może omówię dwa moje przypadki:

Miałem raz cylinder jawki 50 o wymiarze 39,99mm, tłok dostałem 39,97mm. Silnik projektowałem na 8000rpm, więc pasowanie byłoby stanowczo zbyt ciasne. Wziąłem dokładnie taką honownicę jak podałeś w linku i honowałem cylinder do uzyskania satysfakcjonujących wymiarów, mianowicie (sięgam po stare notatki)
- Przy głowicy 40,03mm
- Przy kanale wydechowym 40,05mm
- Przy kanale ssącym 40,04mm
- Na samym dole 40,03mm
Pasowanie w granicach 0,06-0,08mm. Silnik przejechał już 10tys.km i jeździ dalej, moc ma.

Ostatnio zdarzyło mi się zatrzeć około 14-konny silnik w moim simsonie:

[Obrazek: 2357837300_1617454986_thumb.jpg]

W tym cylindrze jest wiele szerokich kanałów, więc żeby uniknąć znacznych rozjazdów wymiaru na oknach kupiłem zestaw długich kamieni 100mm
https://allegro.pl/oferta/kamienie-do-ho...8653231760
Trochę przerobiłem i zamontowałem do tej honownicy z twojego linka.

[Obrazek: 9693362400_1617957132_thumb.jpg]

Dość łatwo weszła do cylindra, miała jeszcze kilka milimetrów luzu:

[Obrazek: 7319822900_1617957140_thumb.jpg]

Cała operacja honowania to mniej niż pół godziny - honowanie 30 sekund, pomiar, honowanie 30 sekund, pomiar itd. Cały ślad od zatarcia zniknął:

[Obrazek: 1352652500_1617957146_thumb.jpg]

A średnica cylindra wyszła w najwęższym punkcie 49,029 a w najszerszym 49,040, przy czym najszersze na kołnierzu wchodzącym w kartery. Jak na ręczne honowanie to wyszło bardzo dobrze. Tłok zamówiłem 48,95, a zatem pasowanie tłok-cylinder będzie wynosiło 0,08-0,09.

Generalnie nie masz wpływu na to jaki kształt wyjdzie po honowaniu, więc nie ma mowy o skorygowaniu owalizacji itp. Honownice mają sens jak masz idealnie równą tuleję cylindra np. po szlifie i chcesz:
1. Zrobić "jodełkę" dla lepszego smarowania (każdy nowy silnik motocyklowy i samochodowy jest poddawany takiej obróbce, znacznie poprawia przyczepność oleju do powierzchni)
2. Zlizać ślady po zatarciu poprzedniego tłoka i potem dać nowy tłok o selekcji 0,01-0,02mm większej
3. Powiększyć pasowanie cylinder-tłok które jest zbyt ciasne

Mój simson S51: http://simsony.info/Thread-Simson-S51-pr...wy?page=17
Przyspieszenie 0-100: https://youtu.be/jehS91OMQNE
Prędkość maksymalna: https://youtu.be/cg9EK96myXY
Wyprawa simsonem do GRECJI: http://simsony.info/Thread-Wyprawa-do-Gr...otorelacja
13.06.2021 08:37
Szukaj Cytuj
bomBer Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51 CP
Dołączył: 14-02-2019
Liczba postów: 945
Reputacja: 10
Post: #3
RE: Honownica na wiertarkę
Takie honownice to doraźne sposoby na poprawienie gładzi cylindra. Stosuje się je np gdy robisz remont silnika w samochodzie i tuleje cylindra są w ładnym stanie, ale np już nie widać rys po honowaniu. Wtedy lecisz lekką taką honownicą. Albo np jak wymieniasz pierścienie tłokowe to wtedy też warto przehonować, wówczas pierścienie szybciej się dotrą i dopasują do kształtu cylindra

@Qwet
A rozwiertaków używa się do rozwiercania otworów cylindrycznych. Np wałek krzywkowy w polonezie był osadzony w bloku na panewkach, gdzie właśnie odpowiedni wymiar uzyskiwało się poprzez tego typu rozwiertak. No ale cylinder gdzie pracuje tłok tak, czy siak trzeba na koniec honować, po to żeby była właśnie "jodełka", która gromadzi olej.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13.06.2021 10:27 przez bomBer.)
13.06.2021 10:24
Szukaj Cytuj
easy_rider91 Offline
Początkujący
*


Pojazd: SR50
Dołączył: 07-03-2021
Liczba postów: 30
Reputacja: 0
Post: #4
RE: Honownica na wiertarkę
Dziękuję za wypowiedzi.
Szczególnie Qwet za kompleksowe opisanie zagadnienia.
Mam cylinder o wymiarach między 38,03 a 38,06 mm używany. Rys honowniczych już na nim nie ma, więc chyba sobie przehonuję. Dla zaspokojenia swojej ciekawości jedynieSmile
13.06.2021 15:04
Szukaj Cytuj
Qwet Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51
Dołączył: 26-10-2020
Liczba postów: 492
Reputacja: 8
Post: #5
RE: Honownica na wiertarkę
Jeśli nie jest zarysowany, to starczy jak lekko przehonujesz. Wystarczy dosłownie liznąć, na mokro, żeby jodełka była delikatna. Możesz użyć oleju napędowego.

Jak dasz tłok 37,97mm to wyjdzie pasowanie 0,06-0,09mm, więc w sumie mógłby jeszcze trochę pojeździć.

Mój simson S51: http://simsony.info/Thread-Simson-S51-pr...wy?page=17
Przyspieszenie 0-100: https://youtu.be/jehS91OMQNE
Prędkość maksymalna: https://youtu.be/cg9EK96myXY
Wyprawa simsonem do GRECJI: http://simsony.info/Thread-Wyprawa-do-Gr...otorelacja
13.06.2021 17:40
Szukaj Cytuj
dzik123@op.pl Offline
Początkujący
*


Pojazd: Simson S51 Endur
Dołączył: 18-12-2019
Liczba postów: 13
Reputacja: 0
Post: #6
RE: Honownica na wiertarkę
Nabyłem drogą kupna urządzenie yato,użyte do honowania cylindra s51,wiertarka stołowa WS-15,cylinder zamocowany i wyosiowany w uchwycie tokarskim.Mogę ocenić pozytywne,zaznaczę że obróbka wymaga cierpliwości i pomiarów sprawdzających.
17.07.2021 21:25
Szukaj Cytuj
R E K L A M A


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Części do Simsona - www.jackmotors.pl

Kontakt | Simson forum | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja Mobilna | RSS | Mapa użytkowników Simsony.info