23.02.2015, 22:51
Dostałem zgodę na kopiowanie materiału i postanowiłem go tu umieścić, przyda się bo mało to o Tuningu
Jak zaprojektować idealny dla siebie cylinder
Postanowiłem napisać ten temat z powodu usunięcia starego. Chciałbym ułatwić wam trochę tuning, wiem że poradnik ten nie będzie idealny, ponieważ nie ma rzeczy idealnych,
ale zawsze warto próbować stworzyć coś nowego.
Obliczanie okna ssącego:
Jeżeli chcemy, aby w naszym silniku największy moment obrotowy wypadł w okolicach 9500 obr. to musimy tak wykonać układ ssący, aby napełnienie rezonansowe wypadło w tym zakresie obrotów. Wiemy, że prędkość rezonansowa zależy od długości i średnicy kanału ssącego, pojemności szkodliwej komory korbowej oraz kąta otwarcia okna ssącego mierzonego w stopniach o.w.k. i jego wielkości.
Jeśli zdecydujemy się podnosić okno ssące do góry, pamiętajmy o tak zwanym języczku, na pierścienie
Na samym początku powiem, że okno ssące powinno mieć powierzchnię 1,4 razy większą od powierzchni gaźnika.
Wzór na powierzchni? gaźnika:
średnicę gaźnika dzielimy na dwa, wychodzi na promień który podnosimy do potęgi drugiej i mnożymy przez liczbę stałą, czyli 3,14 i wychodzi nam powierzchnia gardzieli gaźnika, przy gaźniku 21 wychodzi 346,19mm2.
Obliczanie długości układu ssącego dla danych obrotów:
długość układu ssącego mierzymy razem z filtrem powietrza .
ds- średnica okna ssącego w cm, jeśli ma przekrój koła, jeżeli tak nie jest to obliczamy to ze wzoru:
Oczywiście przy silniku z membraną robimy dziurki w tłoku, aby nasz silnik zassał jak najwięcej mieszanki. Testowałem różne rozwiązania, ale moim zdaniem najlepszym jest zastosowanie dwóch otworów, niezbyt dużych, ponieważ ciśnienie i tak zrobi swoje. Kostkę pod membranę moim zdaniem najlepiej jest dać pod kątem 40 stopni do cylindra, chociaż każdy ma swoje zdanie na ten temat, ja tak testowałem i tak było dla mnie najlepiej, silnik wykazywał lepszą reakcje na gaz. Do membrany należy dobrać grubość listków, oraz przepustowość.
Obliczanie okien płuczących:
Od razu mówić, że okna płuczące zasilane ze skrzyni korbowej powinny być równe przekroju gaźnika dzielone przez 1,2 chociaż nie zawsze, ponieważ może okazać się, że będą za małe, powiększenie ich nie zaszkodzi. Obliczenia okien płuczących w tym tutku są na 9500obr.
Na samym początku wybieramy sobie wymiary jakie przyjdą nam do głowy, przy płukach na 35mm, możemy dać 15mm i 8mm szerokości. Gardziel gaźnika 21mm ma 346,19mm2. Dolna krawędź naszych płuków jest na 44mm, wysoko każdego płuka powinna wynosić 9mm (44mm-35mm=9mm), więc łączna szerokość płuków powinna wynieść 46mm. Przechodzimy do obliczeń: 2*(15mm*9mm)+2*(8mm*9mm) wyjdzie nam 414mm2. Teraz dzielimy 414mm2 przez 1,2 i wychodzi nam 345mm2. Powierzchnia gaźnika wynosi 346,19mm2 więc prawie idealnie, jednak ja polecałbym dwa dodatkowe kanały poszerzyć do 9mm lub 10mm, ponieważ będzie lepsze płukanie, jesli ktoś chce mieć idealnie, niech zastosuje gaźnik o większej gardzieli.
Nakierowanie okien płuczących:
Każdy ma swoje zdanie w tym temacie, ja wyrażam swoje testowane kilka razy:
Płuki 1 i 2, czyli seryjne, powiększone przez nas, górna krawędź 90 stopni, czyli pod kątem prostym do siebie, boczne krawędzie lekko na tylną ścianę cylindra, często robionym błędem jest złe nakierowanie płuków (na siebie, będą na wydech) wtedy jest złe smarowanie gładzi cylindra, oraz słabe przepłukiwanie (mieszanka wytraca prędkość).
Płuki 3 i 4, czyli dorobione przez nas, górna krawędź lekko w górę, boczna na tylną ścianę cylindra.
Płuk 5, czyli boost port zasilany z membrany, ostro w górą (płukanie okolic świecy), można powiedzieć, że górna, oraz dolna krawędź ma być nakierowana w środek głowicy.
Wysokości kanałów płuczących dla symetryka:
Wszystkie na równo, takie jest moje zdanie i wielu innych ludzi, którzy się tym zajmują.
Wysokości kanałów płuczących dla membranowca:
Kanały zasilane ze skrzyni korbowej na równo, kanały zasilane z membrany,
trudno powiedzieć, jeśli chcemy w miarę spokojny zestaw to 1mm niżej, jeśli trochę mocniejszy to na równo, a w zestawie hardcore z wydechem który ssie paliwo na niskich obrotach niczym czołg 1mm wyżej od reszty.
Wysokości kanałów płuczących zasilanych z komory korbowej dla danego strojenia podana w stopniach o.w.k.:
6500obr. 120-124
8000obr. 124-128
9000obr. 126-130
10000obr. 128-132
11000obr. 130-134
12000obr. 132-136
13000obr. 134-140
14000obr. 136-142
Tabela pochodzi z książki Bella.
Obliczanie okna wydechowego:
Od okna wydechowego zależy strojenie naszego cylindra, im okno wyżej tym nasz silnik uzyskuje wyższe obroty, a co za tym idzie, moc.
Szerokość okna wydechowego nie może przekraczać 0,6D, gdzie D to średnica cylindra, ponieważ pierścienie uległyby szybkiemu zużyciu.
Im okna wydechowe szersze w górnej części, tym lepszy rezonans, jednak tracimy sporo na niskich obrotach. Proponuje wykonać górną krawędź każdego okna w kształcie łuku.
Powierzchnia okna wydechowego powinna być równa, będzie większa od powierzchni kanałów płuczących, oczywiście najlepiej, żeby była trochę większa.
Najlepszą według mnie konfiguracją jest 2 okna wydechowe tak jak w cylindrach RZT, ale musimy pamiętać o poprawnym spiłowaniu krawędzi między przegrodą, u góry, oraz na dole, powinniśmy również zaokrąglić płaszcz tłoka przy oknie wydechowym, aby nie było ostrych krawędzi, ponieważ przy wysokiej temperaturze, oraz wysokich obrotach przegroda może się wybrzuszyć i nastąpi zatarcie gładzi cylindrowej, oraz tłoka.
Wysokość kanału wydechowego, dla danego strojenia, podana w stopniach o.w.k.:
7000obr. 175-177
8000obr. 180-182
9000obr. 184-186
10000obr. 190-192
11000obr. 196-198
12000obr. 202-204
13000obr. 205-207
14000obr. 208-210
Tabela pochodzi z książki Bella.
Na koniec pozostaje mi życzyć wszystkim miłego liczenia, oraz szybkich maszyn. Starałem się napisać wszystko jak najłatwiejszym językiem, tak na chłopski rozum .
Zastrzegam sobie kopiowania tego materiału, bez mojej zgody .
Jak zaprojektować idealny dla siebie cylinder
Postanowiłem napisać ten temat z powodu usunięcia starego. Chciałbym ułatwić wam trochę tuning, wiem że poradnik ten nie będzie idealny, ponieważ nie ma rzeczy idealnych,
ale zawsze warto próbować stworzyć coś nowego.
Obliczanie okna ssącego:
Jeżeli chcemy, aby w naszym silniku największy moment obrotowy wypadł w okolicach 9500 obr. to musimy tak wykonać układ ssący, aby napełnienie rezonansowe wypadło w tym zakresie obrotów. Wiemy, że prędkość rezonansowa zależy od długości i średnicy kanału ssącego, pojemności szkodliwej komory korbowej oraz kąta otwarcia okna ssącego mierzonego w stopniach o.w.k. i jego wielkości.
Jeśli zdecydujemy się podnosić okno ssące do góry, pamiętajmy o tak zwanym języczku, na pierścienie
Na samym początku powiem, że okno ssące powinno mieć powierzchnię 1,4 razy większą od powierzchni gaźnika.
Wzór na powierzchni? gaźnika:
średnicę gaźnika dzielimy na dwa, wychodzi na promień który podnosimy do potęgi drugiej i mnożymy przez liczbę stałą, czyli 3,14 i wychodzi nam powierzchnia gardzieli gaźnika, przy gaźniku 21 wychodzi 346,19mm2.
Obliczanie długości układu ssącego dla danych obrotów:
długość układu ssącego mierzymy razem z filtrem powietrza .
ds- średnica okna ssącego w cm, jeśli ma przekrój koła, jeżeli tak nie jest to obliczamy to ze wzoru:
Oczywiście przy silniku z membraną robimy dziurki w tłoku, aby nasz silnik zassał jak najwięcej mieszanki. Testowałem różne rozwiązania, ale moim zdaniem najlepszym jest zastosowanie dwóch otworów, niezbyt dużych, ponieważ ciśnienie i tak zrobi swoje. Kostkę pod membranę moim zdaniem najlepiej jest dać pod kątem 40 stopni do cylindra, chociaż każdy ma swoje zdanie na ten temat, ja tak testowałem i tak było dla mnie najlepiej, silnik wykazywał lepszą reakcje na gaz. Do membrany należy dobrać grubość listków, oraz przepustowość.
Obliczanie okien płuczących:
Od razu mówić, że okna płuczące zasilane ze skrzyni korbowej powinny być równe przekroju gaźnika dzielone przez 1,2 chociaż nie zawsze, ponieważ może okazać się, że będą za małe, powiększenie ich nie zaszkodzi. Obliczenia okien płuczących w tym tutku są na 9500obr.
Na samym początku wybieramy sobie wymiary jakie przyjdą nam do głowy, przy płukach na 35mm, możemy dać 15mm i 8mm szerokości. Gardziel gaźnika 21mm ma 346,19mm2. Dolna krawędź naszych płuków jest na 44mm, wysoko każdego płuka powinna wynosić 9mm (44mm-35mm=9mm), więc łączna szerokość płuków powinna wynieść 46mm. Przechodzimy do obliczeń: 2*(15mm*9mm)+2*(8mm*9mm) wyjdzie nam 414mm2. Teraz dzielimy 414mm2 przez 1,2 i wychodzi nam 345mm2. Powierzchnia gaźnika wynosi 346,19mm2 więc prawie idealnie, jednak ja polecałbym dwa dodatkowe kanały poszerzyć do 9mm lub 10mm, ponieważ będzie lepsze płukanie, jesli ktoś chce mieć idealnie, niech zastosuje gaźnik o większej gardzieli.
Nakierowanie okien płuczących:
Każdy ma swoje zdanie w tym temacie, ja wyrażam swoje testowane kilka razy:
Płuki 1 i 2, czyli seryjne, powiększone przez nas, górna krawędź 90 stopni, czyli pod kątem prostym do siebie, boczne krawędzie lekko na tylną ścianę cylindra, często robionym błędem jest złe nakierowanie płuków (na siebie, będą na wydech) wtedy jest złe smarowanie gładzi cylindra, oraz słabe przepłukiwanie (mieszanka wytraca prędkość).
Płuki 3 i 4, czyli dorobione przez nas, górna krawędź lekko w górę, boczna na tylną ścianę cylindra.
Płuk 5, czyli boost port zasilany z membrany, ostro w górą (płukanie okolic świecy), można powiedzieć, że górna, oraz dolna krawędź ma być nakierowana w środek głowicy.
Wysokości kanałów płuczących dla symetryka:
Wszystkie na równo, takie jest moje zdanie i wielu innych ludzi, którzy się tym zajmują.
Wysokości kanałów płuczących dla membranowca:
Kanały zasilane ze skrzyni korbowej na równo, kanały zasilane z membrany,
trudno powiedzieć, jeśli chcemy w miarę spokojny zestaw to 1mm niżej, jeśli trochę mocniejszy to na równo, a w zestawie hardcore z wydechem który ssie paliwo na niskich obrotach niczym czołg 1mm wyżej od reszty.
Wysokości kanałów płuczących zasilanych z komory korbowej dla danego strojenia podana w stopniach o.w.k.:
6500obr. 120-124
8000obr. 124-128
9000obr. 126-130
10000obr. 128-132
11000obr. 130-134
12000obr. 132-136
13000obr. 134-140
14000obr. 136-142
Tabela pochodzi z książki Bella.
Obliczanie okna wydechowego:
Od okna wydechowego zależy strojenie naszego cylindra, im okno wyżej tym nasz silnik uzyskuje wyższe obroty, a co za tym idzie, moc.
Szerokość okna wydechowego nie może przekraczać 0,6D, gdzie D to średnica cylindra, ponieważ pierścienie uległyby szybkiemu zużyciu.
Im okna wydechowe szersze w górnej części, tym lepszy rezonans, jednak tracimy sporo na niskich obrotach. Proponuje wykonać górną krawędź każdego okna w kształcie łuku.
Powierzchnia okna wydechowego powinna być równa, będzie większa od powierzchni kanałów płuczących, oczywiście najlepiej, żeby była trochę większa.
Najlepszą według mnie konfiguracją jest 2 okna wydechowe tak jak w cylindrach RZT, ale musimy pamiętać o poprawnym spiłowaniu krawędzi między przegrodą, u góry, oraz na dole, powinniśmy również zaokrąglić płaszcz tłoka przy oknie wydechowym, aby nie było ostrych krawędzi, ponieważ przy wysokiej temperaturze, oraz wysokich obrotach przegroda może się wybrzuszyć i nastąpi zatarcie gładzi cylindrowej, oraz tłoka.
Wysokość kanału wydechowego, dla danego strojenia, podana w stopniach o.w.k.:
7000obr. 175-177
8000obr. 180-182
9000obr. 184-186
10000obr. 190-192
11000obr. 196-198
12000obr. 202-204
13000obr. 205-207
14000obr. 208-210
Tabela pochodzi z książki Bella.
Na koniec pozostaje mi życzyć wszystkim miłego liczenia, oraz szybkich maszyn. Starałem się napisać wszystko jak najłatwiejszym językiem, tak na chłopski rozum .
Zastrzegam sobie kopiowania tego materiału, bez mojej zgody .
Sprzedam dużo częsci do Simsona---> http://www.bikepics.com/members/wolwo/p1/
BikePics ---> http://www.bikepics.com/members/wolwo/
GG: 3129575
BikePics ---> http://www.bikepics.com/members/wolwo/
GG: 3129575