Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Autor Wiadomość
easy_rider91 Offline
Początkujący
*


Pojazd: SR50
Dołączył: 07-03-2021
Liczba postów: 16
Reputacja: 0
Post: #1
Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Witam,

Mam ELBE TGL 42409 jest ona na 12 V, jednak przykładając napięcie 12V na styk 49 na wyjściu na styku 59a jest 5,37V. Dzieje się tak na wyłączonym silniku. Nie gra mi to w ogóle bo styki 49 i 49a są od kierunków a 59a od ładowania. Skąd tam się bierze te 5,37V? Problem zauważyłem gdy składałem instalację i chciałem przetestować działanie świateł i okazało się że z samego aku nie chcą świecić. Czy może tak ma być?

Nadmienię, że podejrzewam, że ktoś przerobił instalację z 6V na 12V bo żarówki i elba są na 12 V a, klakson na 6V oraz wlepka na odbłyśniku przedniej lamy i oznaczenie na obudowie prędkościomierza również 6V.

I ostatnie pytanie. Po co w schemacie elektrycznym dla instalacji 12V jest dodatkowa dioda prostownicza poniżej ELBY. Czy to nie ona (ELBA) ma prostować sygnał? u mnie tej dodatkowej diody nie ma.

Dzięki
07.03.2021 11:04
Szukaj
R E K L A M A
IFA_1988 Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51/1 B
Dołączył: 23-03-2013
Liczba postów: 730
Reputacja: 32
Post: #2
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Możesz podesłać ten schemat?
Chodzi o taką "diodę" jak tutaj:
https://www.akf-shop.de/media/pdf/ec/04/7d/s51-1b.pdf
?
easy_rider91 napisał(a):Nie gra mi to w ogóle bo styki 49 i 49a są od kierunków a 59a od ładowania.
Skąd tam się bierze te 5,37V?
49 jest wspólny dla obu części.
5,37V odkłada się na elementach obwodu ładowania, to jeszcze o niczym nie świadczy, moim zdaniem.

easy_rider91 napisał(a):Problem zauważyłem gdy składałem instalację i chciałem przetestować działanie świateł i okazało się że z samego aku nie chcą świecić. Czy może tak ma być?
Z jakiego schematu korzystasz? Pod co podłączałeś "+" akumulatora? Masz w nim EWR?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07.03.2021 14:34 przez IFA_1988.)
07.03.2021 13:54
Szukaj
easy_rider91 Offline
Początkujący
*


Pojazd: SR50
Dołączył: 07-03-2021
Liczba postów: 16
Reputacja: 0
Post: #3
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Korzystam ze schematów z książki Pana Wernera. opieram się o oba, bo w mojej instalacji nie ma przewodów ani samej diody jak na schemacie dla 12V. Za to w schemacie 6V jest układ taki jak u mnie. Wiec podpiąłem moje 12V jak na schemacie 6V.

Nie wiem czy ładowanie było przed moim rozbieraniem motorka.
Plus z akumulatora podłączony pod styk 30 w kostce. EWR nie mam. zapłon na platynkach.

klaksonu i kierunkowskazów też nie ma. Właściwie jest tylko podświetlenie zegarów i czujnik luzu.


Załączone pliki
.pdf  Schemat.pdf (Rozmiar: 172.58 KB / Pobrań: 3)
07.03.2021 16:10
Szukaj
easy_rider91 Offline
Początkujący
*


Pojazd: SR50
Dołączył: 07-03-2021
Liczba postów: 16
Reputacja: 0
Post: #4
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Właśnie znalazłem informację w wymienionej książce "żarówka reflektora jest zasilana prądem przemiennym bezpośrednio przez iskrownik-prądnicę". Co ma odzwierciedlenie na schemacie i w mojej instalacji. To rozwiązanie jest do bani. Już wiem, że na pewno będę chciał ustabilizować światła.
07.03.2021 21:55
Szukaj
IFA_1988 Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51/1 B
Dołączył: 23-03-2013
Liczba postów: 730
Reputacja: 32
Post: #5
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Ten schemat z książki jest do wersji SR50 B4:
https://www.akf-shop.de/media/pdf/6b/d1/f4/sr50-b4.pdf
Elementy instalacji w Simie też wskazują na taką wersję.

Trzeba teraz ustalić jaka cewka ładowania jest w iskrowniku (6V czy 12V):
1.Odłącz czerwono-żółty i szaro-czerwony idący od iskrownika.
2.Zmierz czy jest ciągłość przewodu pomiędzy masą a którymś z nich.

Jeśli ciągłość jest, to cewka 6V, jeśli nie, to bezmasowa 12V.
Jeśli cewka jest na 6V, to trzeba pomyśleć, co zrobić z ładowaniem (przerabiać na 12V czy wracać do 6V).
Przy podłączeniu 12V ELBA-y do 6V cewki ładowanie 12V będzie słabe.

easy_rider91 napisał(a):Plus z akumulatora podłączony pod styk 30 w kostce.
Od styku 30 na listwie od iskrownika nie ma połączenia ze światłami.
Zasilanie świateł przód wchodzi (od cewki świateł) na styk 59 listwy łączeniowej. I tam trzeba podłączyć 6V.
Tylko najpierw trzeba odłączyć od styku 59 kabel czerwo-biały idący od iskrownika (inaczej można spalić cewkę świateł).

easy_rider91 napisał(a):klaksonu i kierunkowskazów też nie ma. Właściwie jest tylko podświetlenie zegarów i czujnik luzu.
Tak, światła i STOP są bezpośrednio z cewek.

easy_rider91 napisał(a):Już wiem, że na pewno będę chciał ustabilizować światła.
Chcesz stabilizować napięcie świateł, czy zrobić zasilanie z akumulatora?
Przy cewce 6V 25W obie opcje raczej nie są możliwe.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07.03.2021 22:58 przez IFA_1988.)
07.03.2021 22:50
Szukaj
easy_rider91 Offline
Początkujący
*


Pojazd: SR50
Dołączył: 07-03-2021
Liczba postów: 16
Reputacja: 0
Post: #6
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Dzięki za jasne wyjaśnienie tych kwestii. Sprawdziłem według Twoich zaleceń i na wszystkich przewodach jest ciągłość czyli cewka 6v. Pozostałe cewki też są 6V? Żarówki mam 12 V a na odpalonym silniku ładnie świecą(o ile obroty nie spadną bo wtedy wiadomo światło słabnie). Cewka butelkowa jest 12V. Czy cewka w zapłonowa w iskrowniku też jest 12V? czy to oznacza że tylko od ładowania mam cewke 6v, a pozostałe 12V?

Miałe w planie zrobić tak jak jest w większości motocykli i samochodów. Wyprostowane napięcie ładowania podać na aku i z aku stały prąd na wszystkie inne podzespoły tj światła, kierunki, klakson. Chociażby w MZ tak jest. Zawiódł mnie simsonekSmile
08.03.2021 16:28
Szukaj
R E K L A M A
IFA_1988 Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51/1 B
Dołączył: 23-03-2013
Liczba postów: 730
Reputacja: 32
Post: #7
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
W sumie to nie wiadomo, czy cały iskrownik jest na 6V, czy któraś cewka cewka jest zamieniona na 12V.
Obwód zapłonu jest oddzielony od pozostałych, jeśli działa nie ma wielkiego znaczenia czy ma oznaczenia 6V czy 12V.
09.03.2021 00:29
Szukaj
easy_rider91 Offline
Początkujący
*


Pojazd: SR50
Dołączył: 07-03-2021
Liczba postów: 16
Reputacja: 0
Post: #8
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Cewka świateł chyba też musi być 12 V bo na średnich obrotach to nawet niezłe jest to światło.

Zadam może banalne pytanie, ale nie wiem, nie znam się. Żarówka w przedniej lampie ma 12V ( w domyśle DC) i nie ma z tym problemu że zasilana jest prądem AC z cewki świateł bezpośrednio? Żarówki działają na DC i AC? Oczywiście, wiem że taki nie regulowany prąd AC może doprowadzić do przepalenia żarówki
09.03.2021 11:35
Szukaj
HoeronixHD Online
Moderator
Moderator


Pojazd: S51 S70 E38
Dołączył: 26-06-2016
Liczba postów: 1,262
Reputacja: 21
Post: #9
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Żarówka jest odbiornikiem rezystancyjnym, tak samo spirala grzewcza w falerce, jak i grzałka do wody. Odbiorniki tego typu działają tak samo na dc i ac

Mój endurak
11.03.2021 04:14
WWW Szukaj
easy_rider91 Offline
Początkujący
*


Pojazd: SR50
Dołączył: 07-03-2021
Liczba postów: 16
Reputacja: 0
Post: #10
RE: Napięcie 5 V na wyjściu z ELBY
Dziękuję za odpowiedzi. Temat na tą chwilę zamknięty. Wnikliwie będę szukał rozwiązania dla siebie na forum, bo wiem że było już trochę wątków o tym. Pozdrawiam
11.03.2021 13:03
Szukaj


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Zmiana elby na regulator z skuterka Blusik 2 862 01.02.2020 22:37
Ostatni post: IFA_1988
  Napięcie na cewkach elektronik 6V HoeronixHD 20 2,856 07.08.2019 21:39
Ostatni post: HoeronixHD
  Ładowanie do simsona co zamiast elby Blusik 3 925 24.07.2019 17:53
Ostatni post: adasiek1111
  Prostownik od platynek zamiast ELBY Diablo 6 878 24.06.2019 20:54
Ostatni post: Diablo
  Naprawa Elby 12v z allegro Blusik 2 1,207 18.08.2016 10:02
Ostatni post: San

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Części do Simsona - www.jackmotors.pl

Kontakt | Simson forum | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja Mobilna | RSS | Mapa użytkowników Simsony.info