Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Simson S50N z 1977r. AWARIA
Autor Wiadomość
gryzon Offline
Początkujący
*


Pojazd: Simson S50N
Dołączył: 11-05-2021
Liczba postów: 19
Reputacja: 0
Post: #1
Simson S50N z 1977r. AWARIA
Czołem!
Posiadam starszego Simsona oznaczonego tak jak w temacie wiadomości. Zakupiłem go lata temu w stanie złomowanym i odrestaurowałem. Przez parę lat Simson nieźle palił i dobrze mi służył. Z biegiem czasu jednak zaczęły się nawarstwiać problemy z paleniem i poprawnym ustawieniem zapłonu.

[Obrazek: IMG-0397.jpg]

Zacznę od tego że bardzo wielu rzeczy w tym Simsonie brakowało i część z nich starałem się dokupić/dopasować. Stator i magneto postanowiłem wymienić na zupełnie nowe na 12V. Jeśli dobrze pamiętam nowy stator nie pasował do wierceń, gniazda w silniku i użyłem starego który tam zastałem. Przemontowałem na stary cewki z nowego. To tak tytułem wstępu.

Moje obecne problemy:
  • słaba iskra
  • niezwykle nie precyzyjna regulacja zapłonu ponieważ stator jest obecnie zamontowany na 2 śrubach w bardzo nieprecyzyjnie wykonanych gniazdach w statorze.(przeróbka)

Pokażę parę zdjęć dla lepszej identyfikacji.

Silnik

[Obrazek: IMG-0393.jpg]

[Obrazek: IMG-0394.jpg]

[Obrazek: IMG-0395.jpg]




Magneto

[Obrazek: IMG-0396.jpg]




Stator

To jest właśnie stary stator z cewkami z nowego statora który kupiłem wcześniej. Czerwone strzałki pokazują miejsce jego montażu. Zielone strzałki pokazują dwa wolne otwory na śruby. Przed remontem były tu przykręcone jakieś metalowe wąsy i one były popękane i się rozleciały, nie miałem zamienników więc pozostawiłem puste.

[Obrazek: IMG-0398.jpg]



Dodatkowe widoki

[Obrazek: IMG-0400.jpg]

[Obrazek: IMG-0399.jpg]




Gniazdo na stator

Pokażę jak to wygląda bez statora dla lepszej identyfikacji jak wygląda miejsce do montażu statora.

[Obrazek: IMG-0401.jpg]



Od frontu jest taka plastikowa zatyczka/gniazdo które nie jestem pewien do czego służy.

[Obrazek: IMG-0402.jpg]

[Obrazek: IMG-0404.jpg]



Stary stator z cewkami od nowego statora

[Obrazek: IMG-0406.jpg]

[Obrazek: IMG-0407.jpg]


Pytania
  • Jaki typ statora tutaj pasuje idealnie i w jaki sposób powinien być prawidłowo zamontowany?
  • Do czego służy ta plastikowa zatyczka od frontu silnika którą pokazałem na zdjęciu oznaczając zieloną strzałką?
  • Do czego służyły te metalowe wąsy które były przykręcone w gniazdach silnika oznaczone zielonymi strzałkami?

Podsumowanie

Chciałbym zakupić nowy stator taki który będzie tutaj pasował ale nie wiem gdzie taki mogę dostać. Zależy mi na tym by to nie była przeróbka tylko by pasowało prawidłowo. Myślę że jest to podstawą do tego by regulować po ludzku zapłon. Chciałbym też zmienić cewkę butelkową ale nie wiem jaki typ powinien być. Co jeszcze mogę zrobić by wyeliminować czynnik błędu i mieć pewność że iskra będzie solidna i regulacja idealna.

Z góry dzięki za waszą pomoc.
12.05.2021 10:12
WWW Szukaj Cytuj
R E K L A M A
Qwet Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51
Dołączył: 26-10-2020
Liczba postów: 920
Reputacja: 16
Post: #2
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
Nie znam się na S50, ale mogę podpowiedzieć coś co często zdarza się w S51. Otóż przy "kombinowanym" zapłonie, tzn. magneto od S51 stator od S50 czy na odwrót, zdarza się że iskra jest baaardzo słaba. Wynika to z niedopasowania fazy napięcia cewki wysokiego napięcia z momentem rozwarcia platynek, które przy prawidłowej nastawie wyprzedzenia zapłonu rozwierają obwód akurat w momencie gdy prąd cewki jest niewielki co skutkuje słabą iskrą.
Gdyby to był S51 to zaproponowałbym zamiast wywalać kasę na jakiekolwiek naprawy, kupić kompletny układ zapłonowy CDI na przykład Ducati Energia.
W twoim przypadku jednak wykonałbym "zapłon bateryjny", podobnie jak to jest zrobione w MZ-tach. Cewkę zapłonową na statorze wykorzystałbym do dodatkowego doładowywania akumulatora 12V, kupiłbym cewkę butelkową 12V na przykład od ETZ, wtedy jeden pin cewki pod plus akumulatora przez stacyjkę, a drugi pin cewki do platynek. Iskra taka że konia by zabiła, mógłbyś ustawiać na świecy nawet 0,8mm i nadal nie będzie gubił iskry.
PS bardzo ładna fotorelacja i opis, rzadko ktoś tak szczegółowo przedstawia problem Wink

Mój simson - Kliknij tutaj
Prędkość maksymalna - Kliknij tutaj
Simsonem do GRECJI - Kliknij tutaj
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12.05.2021 11:20 przez Qwet.)
12.05.2021 11:18
Szukaj Cytuj
Podziękowania: gryzon
IFA_1988 Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51/1 B
Dołączył: 23-03-2013
Liczba postów: 878
Reputacja: 38
Post: #3
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
Czy iskra kiedyś była mocniejsza?
Magneto jest nieoryginalne jak rozumiem?
Masz gdzieś stare (żeby porównać układ magnesów względem klina)?

gryzon napisał(a):Jaki typ statora tutaj pasuje idealnie i w jaki sposób powinien być prawidłowo zamontowany?
Do czego służy ta plastikowa zatyczka od frontu silnika którą pokazałem na zdjęciu oznaczając zieloną strzałką?
Do czego służyły te metalowe wąsy które były przykręcone w gniazdach silnika oznaczone zielonymi strzałkami
Zatyczka zaślepia otwór na kabel WN (były wersje S50 z cewką WN na statorze).
Ten typ statora jest oryginalny i powinien pasować najlepiej.
Ale od S51 też chyba powinien pasować. To wycięcie jest chyba tylko pod większą cewkę WN i wyprowadzenie kabla WN.
Najważniejsze jest sprawdzenie rozmieszczenia cewek względem magneta.
Uchwyty statora którymi był przymocowany:
https://www.jackmotors.pl/oldtimer/uchwy...aign-id=20
Zerknij tutaj (od strony 110):
http://www.skuteryostrow.home.pl/downloa...kaKR50.pdf
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12.05.2021 12:17 przez IFA_1988.)
12.05.2021 11:53
Szukaj Cytuj
gryzon Offline
Początkujący
*


Pojazd: Simson S50N
Dołączył: 11-05-2021
Liczba postów: 19
Reputacja: 0
Post: #4
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
(12.05.2021 11:53 )IFA_1988 napisał(a):  Czy iskra kiedyś była mocniejsza?
Magneto jest nieoryginalne jak rozumiem?
Masz gdzieś stare (żeby porównać układ magnesów względem klina)?

Zatyczka zaślepia otwór na kabel WN (były wersje S50 z cewką WN na statorze).
Ten typ statora jest oryginalny i powinien pasować najlepiej.
Ale od S51 też chyba powinien pasować. To wycięcie jest chyba tylko pod większą cewkę WN i wyprowadzenie kabla WN.
Najważniejsze jest sprawdzenie rozmieszczenia cewek względem magneta.

Tak. Iskra była kiedyś naprawdę duża i niebieska. Teraz jest ledwo widoczna, cieniutka i żółtawa. Minęło już kilka lat jak na nim jeżdżę od czasu remontu.
Magneto jest nieoryginalne, zostało zakupione razem ze statorem którego z jakiś powodów nie mogłem dopasować do gniazda. Albo nie umiałem albo faktycznie nie pasowało. Warto będzie mi to sprawdzić.
Niestety stare magneto zniknęło i nie potrafię znaleźć.

Dziękuję za przydatne linki. Patrząc w dokumentację widzę że faktycznie ten stator jest oryginalny tylko że przykręcony powinien być prawie o 180' w prawo względem tego co ja mam. Tym wycięciem na większą cewkę w stronę tego wylotu na kabel WN. Kiedy pierwszy raz zaglądałem do silnika przed remontem to stator był przykręcony właśnie inaczej niż dokumentacja przewiduje.

Rozmieszczenie cewek względem magneta - będę musiał zainteresować się tym tematem bo nic o tym nie mam zielonego pojęcia.

Jeszcze takie pytania mam:
Skoro stator przykręca się takimi wąsami na dwóch śrubach, to do czego są te 3 inne gniazda na śruby. Mocuje się go na tych 3 i dodatkowo na wąsach? (to jest pierwszy Simson jakiego widzę od środka i nie mam doświadczenia)
Jeśli bym kupił komplet nowy stator + magneto to będę miał pewność że to jest poprawnie rozmieszczone?

Jeszcze przypomniała mi się taka teoria motorowego znawcy po sąsiedzku. Powiedział mi jegomość że taka blada słaba iskra może być spowodowana wieloma czynnikami. I dodał że najlepiej było by zmienić cewki lub cały stator, ponieważ jeśli były przegrzane to mogą być przebicia. Oraz cewkę butelkową która jest pod bakiem. Co o tym sądzicie?
12.05.2021 14:50
WWW Szukaj Cytuj
Paul S. Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: s51 x3 & MZ TS
Dołączył: 13-01-2017
Liczba postów: 480
Reputacja: 12
Post: #5
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
Czy magneto ,które jest obecnie zamontowane w tym zapłonie było dedykowane do silnika s50 czy s51? Magneta nie są wzajemnie wymienne magneto od s50 ma krzywke na przerywacz po innej stronie i dlatego nie pasuje do zapłonu od s51 i odwrotnie. Na twoim miejscu podmieniłbym cały zapłon na s51. (S50 nie są juz racze do dostania) i założył go tak jak powinno być w oryginalne mocowania.
- co do mocowania zapłonu na 3 śrubach: w starszych typach simsonow sr2 itd .montowano w ten sposób zapłon. W oryginalnych kraterach od s50 niema juz tych gwintów a zapłony mocowało się na te tzw. „Wąsy„
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 12.05.2021 15:56 przez Paul S..)
12.05.2021 15:32
Szukaj Cytuj
IFA_1988 Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51/1 B
Dołączył: 23-03-2013
Liczba postów: 878
Reputacja: 38
Post: #6
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
Na razie niczego bym nie kupował. Trzeba znaleźć przyczynę.
Jeśli kiedyś iskra była, to znaczy że rozmieszczenie cewek względem magnesów jest dobre. Przegrzanie też nie jest raczej problemem (nigdzie nie widzę jego śladów).
Spróbuj na świecy na której iskra jest wyraźna. Czy po zdjęciu fajki iskra na samym kablu WN w ogóle jest dobra?

Zacząłbym od cewki WN i ominięcia kondensatora.

Kondesator:
Odłącz kondesator od przerywacza (cewkę NN zostaw podłaczoną do przerywacza, kabel który szedł od cewki NN do kondensatora nie może nigdzie dotykać masy) i zobacz czy wtedy iskra będzie.

Cewka WN:
1) odłącz kabel ( w oryginale brązow-biały) od wyjścia (1) cewki WN (ten idący od cewki NN i stacyjki)
2) zmierz napięcie na nim podczas kopania (powinno być )
3) potem osobny kabel podłącz do "+" akumulatora i drugim końcem dotykaj/stukaj (nie łącz na stałe) wyjście (1) cewki WN. Powinna być wtedy iskra. (pobieżne sprawdzanie cewki WN)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.05.2021 20:00 przez IFA_1988.)
12.05.2021 18:16
Szukaj Cytuj
R E K L A M A
maras52 Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Kumbajn Grubski
Dołączył: 29-07-2015
Liczba postów: 281
Reputacja: 3
Post: #7
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
A zobacz czy magneto nie ma czasem 2 nut na klin (bo gdzieś widziałem takie a'la uniwersalne, ale nie dam sobie witek [czymś trza w nosie dłubać w robocie Szczerbol] uciąć czy to był platyniarz czy elektronik)

Zdravim =MRS=
[Obrazek: logo.png]
Elektronika Cyfrowo-Analogowa / Elektryka <- PRIV
Deore i wincyj nie trzeba Szczerbol
12.05.2021 18:30
WWW Szukaj Cytuj
gryzon Offline
Początkujący
*


Pojazd: Simson S50N
Dołączył: 11-05-2021
Liczba postów: 19
Reputacja: 0
Post: #8
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
Cześć!
Temat z przed roku ale wracam bo nie rozwiązałem problemu z braku czasu. Teraz znów mam czas, temat jednak cenny dla mnie i dziękuję za liczne odpowiedzi i dokończymy ten projekt.

Do rzeczy.

Zebrałem do kupy to co już mi opisaliście i wiem już że magneto mam nie oryginalne, prawdopodobnie z S51 (nie pamiętam jakie założyłem, ponieważ składałem do kupy jakieś 13 lat temu), stator oryginalny z S50N ale zamontowany odwrotnie, cewki są przeniesione z innego statora prawdopodobnie z S51.

Jak sami widzicie jest tu mnogość niepasujących ze sobą rzeczy. Teraz rozumiem dopiero problem z tym, że to magneto i nie oryginalne rozmieszczenie cewek może powodować za słaby prąd na cewce WN w chwili rozwarcia platynek. Jak dobrze zrozumiałem istotne jest rodzaj magneta i statora, to musi być komplet pasujący do siebie. (spasowanie krzywki z rozmieszczeniem cewek)

Postanowiłem że wymienię cały zapłon na S51 o ile będzie on tutaj pasował w karterze tego silnika. To jest pytanie do was czy to będzie pasować.

Drugie pytanie czy zastosować zapłon platynki czy electronic. I który ewentualnie będzie pasował w karterze tego silnika (zdjęcia na początku posta)

z góry dzięki za poświęcony czas.
21.04.2022 17:24
WWW Szukaj Cytuj
Qwet Offline
Stały bywalec
*


Pojazd: Simson S51
Dołączył: 26-10-2020
Liczba postów: 920
Reputacja: 16
Post: #9
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
Może zamiast wywalać ileś tam stów na komplet zapłonu elektronicznego od S51 (który nie jest wcale niezawodny) może od razu założysz komplet Ducati Energia?
https://www.jackmotors.pl/oldtimer/zaplo...e-in-italy

Jest pod każdym względem lepszy od simsonowskich, daje znacznie mocniejszą iskrę, znacznie mocniejsze ładowanie i światła i jest całkowicie bezawaryjny. Zakładasz raz i zapominasz na zawsze - mówi każdy kto ma ten zapłon.

Na wał pasują magneta od S50 i od S51, więc magneto ducati energia też będzie pasować bez problemu Wink

Mój simson - Kliknij tutaj
Prędkość maksymalna - Kliknij tutaj
Simsonem do GRECJI - Kliknij tutaj
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21.04.2022 18:40 przez Qwet.)
21.04.2022 18:40
Szukaj Cytuj
Podziękowania: gryzon
gryzon Offline
Początkujący
*


Pojazd: Simson S50N
Dołączył: 11-05-2021
Liczba postów: 19
Reputacja: 0
Post: #10
RE: Simson S50N z 1977r. AWARIA
@Qwet Ciekawa propozycja. Dziś na chwilę jak kopałem za zapłonami do Simsona przed napisaniem tego posta to mignęło mi coś takiego. Dzięki że zwróciłeś mi uwagę na taką opcję.

Cena nie jest problemem. Chcę to zrobić dobrze i by było to niezawodne. Ten Simson musi żyć.

Pytanie tylko czy ten stator wejdzie mi i spasuje to karteru tego silnika. Może jeszcze ktoś się wypowie.
Drugie pytanie. Pod linkiem podałeś nazwę Ducati Energia ale u nich niedostępne. Jest jakiś inny sklep godny polecenia przez was, gdzie mają dobrej jakości towar?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21.04.2022 20:16 przez gryzon.)
21.04.2022 20:05
WWW Szukaj Cytuj


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
Rainbow Awaria kopniaka Kacper.Ppppp 3 1,087 02.01.2021 08:50
Ostatni post: jaro5
  Awaria Szogi11 2 1,023 26.09.2019 22:50
Ostatni post: DonElton
  Awaria Simsona w trasie - Jak być przygotowanym? SynAnarchii 2 1,314 20.09.2018 00:01
Ostatni post: Golibroda
  Awaria szymon240913 5 1,944 26.11.2017 16:17
Ostatni post: magdamichal
  Fortschritt E930 awaria, zmiana biegów Piotr Kalisz 6 3,002 28.07.2016 18:27
Ostatni post: Piotr Kalisz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Części do Simsona - www.jackmotors.pl

Kontakt | Simson forum | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja Mobilna | RSS | Mapa użytkowników Simsony.info