Witam Was wszystkich!
Jestem w trakcie usprawniania zwykłego garka 60/2 Almotu. Cylinder ma kilka wad odlewniczych, które już usunąłem + fazowanie okien. Z racji że mam go już na stole to chcę zrobić mu lekki porting. Dobra, na czym właściwie ma to chodzić? Na BVF'ie 16mm, zpłonie platynach i na zwykłym tłumiku MZA przerobionym na AOA1. Pierwszym problemem podczas obliczania okienek jest to, że nie wiem dokładnie na ile tys. rpm jest ten tłumik zaprojektowany. I to jest najważniejsza rzecz którą chciałbym wiedzieć i zapewne ktoś w Was się orientuje .
Moim celem jest ogóle usunięcie niedoróbek i poprawienie zakresu średnich i wysokich obrotów. No i teraz tak - Na jakie wysokości pozwoli mi tłumik MZA? Dla ułatwienia pomierzyłem już rozrząd w garku, zatem po kolei (wymiary o.w.k. +/- 1mm, Edit: kąty mierzone bez uszczelki):
Płuki - kąt o.w.k. 115,5* (37mm od góry tulei) - z tabeli która opisuje fazy rozrządu względem strojenia wynika, że te płuki są dla strojenia ~ 8500 zatem zostawiłbym je w spokoju. Poza tym bez kątnicy może być ciężko podłubać w nich bez przypadkowego uszkodzenia tulei. Z obliczeń wynika że ich powierzchnia (dzielona przez 1,2) jest o 60mm2 większa od powierzchni gaźnika (dla 16mm wyszło 201mm2) czyli jest z naddatkiem.
Ssący - kąt o.w.k. 135,5*czyli około 6000 tys - Wydaje się maławo, a nie chce obniżać go na pałę, i potrzebuję wartości strojenia tłumika MZA, to ile podciąć oblicze w Steuerzeiten. Jego powierzchnia też wyszła z dużym naddtatkiem, że spokojnie wszedłby gazior 19mm.
Wydech - kąt w o.w.k. 158* (30mm) czyli ok. 5500 tys - myślę że spokojnie można podnieść, ale znów ten sam problem co wyżej. Podniosę na tle, na ile poradzi sobie ten tłumik. Okno wydechowe można jeszcze poszerzyć ze wzoru 0,6D (D - średnica tulei) - mi wyszło 24,6mm, a okno mam na 24,5 mm zatem niby idealnie, ale wiem, że inne majstry je poszerzają i też dobrze jeździ. Rozstaw zamków w tłoku to 35,5, czyli miejsca trochę jest, ale jaka wartość będzie najbezpieczniejsza dla pierścieni?
Wątek może wydawać się nieco smieszny, ale gdybym miał możliwość testowania, czyli kilka cylindrów do zabawy to nawet bym nie zakładał wątku tylko robił moją ulubioną metodą prób i błędów. Niestety aktualnie mam tylko jeden gar i musi być za pierwszym razem godnie zrobiony, czyli potrzebuje wymiarów na "pewniaka".
Jeśli znacie też jakieś ciekawe wartości dla rozrządu w 60/2, które dobrze się sprawują na wyżej wymienionym osprzęcie to będę wdzięczny : )
O wypowiadanie prosiłbym tylko osoby, które wiedzą co piszą aby nie robić niepotrzebnego bałaganu.
Z góry dzięki ! : )
Pozdrawiam
Jestem w trakcie usprawniania zwykłego garka 60/2 Almotu. Cylinder ma kilka wad odlewniczych, które już usunąłem + fazowanie okien. Z racji że mam go już na stole to chcę zrobić mu lekki porting. Dobra, na czym właściwie ma to chodzić? Na BVF'ie 16mm, zpłonie platynach i na zwykłym tłumiku MZA przerobionym na AOA1. Pierwszym problemem podczas obliczania okienek jest to, że nie wiem dokładnie na ile tys. rpm jest ten tłumik zaprojektowany. I to jest najważniejsza rzecz którą chciałbym wiedzieć i zapewne ktoś w Was się orientuje .
Moim celem jest ogóle usunięcie niedoróbek i poprawienie zakresu średnich i wysokich obrotów. No i teraz tak - Na jakie wysokości pozwoli mi tłumik MZA? Dla ułatwienia pomierzyłem już rozrząd w garku, zatem po kolei (wymiary o.w.k. +/- 1mm, Edit: kąty mierzone bez uszczelki):
Płuki - kąt o.w.k. 115,5* (37mm od góry tulei) - z tabeli która opisuje fazy rozrządu względem strojenia wynika, że te płuki są dla strojenia ~ 8500 zatem zostawiłbym je w spokoju. Poza tym bez kątnicy może być ciężko podłubać w nich bez przypadkowego uszkodzenia tulei. Z obliczeń wynika że ich powierzchnia (dzielona przez 1,2) jest o 60mm2 większa od powierzchni gaźnika (dla 16mm wyszło 201mm2) czyli jest z naddatkiem.
Ssący - kąt o.w.k. 135,5*czyli około 6000 tys - Wydaje się maławo, a nie chce obniżać go na pałę, i potrzebuję wartości strojenia tłumika MZA, to ile podciąć oblicze w Steuerzeiten. Jego powierzchnia też wyszła z dużym naddtatkiem, że spokojnie wszedłby gazior 19mm.
Wydech - kąt w o.w.k. 158* (30mm) czyli ok. 5500 tys - myślę że spokojnie można podnieść, ale znów ten sam problem co wyżej. Podniosę na tle, na ile poradzi sobie ten tłumik. Okno wydechowe można jeszcze poszerzyć ze wzoru 0,6D (D - średnica tulei) - mi wyszło 24,6mm, a okno mam na 24,5 mm zatem niby idealnie, ale wiem, że inne majstry je poszerzają i też dobrze jeździ. Rozstaw zamków w tłoku to 35,5, czyli miejsca trochę jest, ale jaka wartość będzie najbezpieczniejsza dla pierścieni?
Wątek może wydawać się nieco smieszny, ale gdybym miał możliwość testowania, czyli kilka cylindrów do zabawy to nawet bym nie zakładał wątku tylko robił moją ulubioną metodą prób i błędów. Niestety aktualnie mam tylko jeden gar i musi być za pierwszym razem godnie zrobiony, czyli potrzebuje wymiarów na "pewniaka".
Jeśli znacie też jakieś ciekawe wartości dla rozrządu w 60/2, które dobrze się sprawują na wyżej wymienionym osprzęcie to będę wdzięczny : )
O wypowiadanie prosiłbym tylko osoby, które wiedzą co piszą aby nie robić niepotrzebnego bałaganu.
Z góry dzięki ! : )
Pozdrawiam