2. Zajmiemy się teraz układami ładowania
W Simsonach zależnie od napięcia stosowane były różne "regulatory".
Jednym z najpopularniejszych jest
prostownik diodowy, stosowano go we wszystkich Simsonach S51 z instalacją
6V:
Tak wiem, na Allegro można spotkać prostowniki do 12V ale jest to nieprawda i sprzedawca wprowadza Cię w błąd. Jest możliwość podłączenia tego regulatora pod 12V tak aby to działało, ale nie sprawdzałem więc nic nie gwarantuje.
Można też spotkać instalacje 6V z ELBĄ ale najczęściej w modelach SR.
Zasada działania tego "regulatora" jest troszkę inna niż niejednemu może się wydawać. "Regulator" składa się z jednej lub dwóch cewek indukcyjnych pełniących rolę
dławika.
W przypadku jednej cewki dławione jest jedynie napięcie podawane na akumulator, w przypadku dwóch - dodatkowo zasilające światło
STOP, a nadmiar zasila żarówkę
5W w tylnej lampie oraz podświetlenie licznika.
Oznaczenia diód prostowniczych oraz prądy ładowania:
Kod:
8871.1 Zapłon platynowy (SR4-2, KR51/1) - Prąd ładowania 0,4A /0,7A
8871.3 Zapłon platynowy (S50B1) - Prąd ładowania 1,0A/2,0A
8871.4 Zapłon platynowy (S50B) - Prąd ładowania 1,0A/2,0A
8871.6 Zapłon platynowy (S51B1) - Prąd ładowania 1,1A/2,5A
8871.5 Zapłon elektroniczny (S50/S51B2, S51E, S51C, S70) - Prąd ładowania 1,1A/2,5A
8871.5/1 Zapłon elektroniczny (KR51/2L) - Prąd ładowania 0,4A/0,7A
8871.6/1 Zapłon platynowy (KR51/2N+E) - Prąd ładowania 0,4A/0,7A
8871.6/2 tak jak w 8871.6
-----------------------------------------------------------------------------------------------
W Simsonach z instalacją
12V sprawa wygląda trochę inaczej.
Najczęściej stosowanym regulatorem jest
ELBA, czyli elektroniczny układ ładowania i przerywacz kierunkowskazów. Montowany jest wraz z
mostkiem Gretza, który zamienia nam napięcie przemienne na stałe - wymagane do prawidłowego działania w/w ELBY.
W oryginalnych schematach, prąd podawany z cewki dzielony jest na ładowanie akumulatora i światło STOP.
W droższych modelach - głownie z zapłonem elektronicznym - stosowano regulatory prądu przemiennego -
EWR albo
ESB-1.
Oczywiście nie ma problemu zamontować któryś z tych regulatorów w instalacji z zapłonem platynowym.
Służyły one jednak nie do ładowania akumulatora, a monitorowania i ograniczenia napięcia podawanego do reflektora z przodu (w odróżnieniu od zwykłych S51 w droższych modelach zastosowano reflektor na żarówkę
HS1 35/35W) oraz światła tylnego. Pełnią dodatkowo funkcję mostka Gretza - który mają wbudowany.
ESB i
EWR mają jeszcze jedną funkcję, mało kto o tym wie - regulator może pracować w trybie "
Dzień" i "
Noc". W dzień napięcie podawane na reflektor wynosi ok.
12,2V, zaś w nocy około
14,1V. Przełączanie w poszczególne tryby pracy nastepuje za pomocą stacyjki (pozycja
II - "Dzień", pozycja
III - "Noc"). Ma to na celu wydłużenie żywotności żarnika.
W instalacji za przełączanie odpowiada przewód pomiędzy pinami 59 i 31c (na pinie 59 na III pozycji pojawia sie masa - ).
Za ładowanie akumulatora oraz przerywacz kierunkowskazów w dalszym ciągu odpowiadała
ELBA.
Jak zastąpić ELBĘ regulatorem od skutera 2T/4T? Zapraszam do
poradnika @Wolwo
Poradnik w trakcie pisania! Będzie edytowany!