Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wszystko o ładowaniu w Simsonach
Autor Wiadomość
Feberos Offline
Wtajemniczony
*


Pojazd: Simson S51/1 '82
Dołączył: 23-11-2014
Liczba postów: 79
Reputacja: 3
Post: #1
Wszystko o ładowaniu w Simsonach
Witam.
Dużo osób ma problem z ładowaniem w swoich Simsonach. Jedną z przyczyn może być złe rozpoznanie cewki w iskrowniku, dobranie schematu lub zbyt duże braki w wiedzy z dziedziny elektryki.

Poradnik podzielę na trzy części: jedną dotyczącą cewek, drugą układów ładowania, a w ostatniej zajmiemy się sprawdzaniem zarówno cewek jak i układów ładowania.

Która to cewka ładowania?
Zapłon platynowy (numer 3):
[Obrazek: 6d11f8c0d2212e13m.jpg]

Zapłon elektroniczny (numer 3):
[Obrazek: 2d1a95b7fd7d2a30m.jpg]

1. W silnikach Simsona montowane były cewki zarówno 6V jak i 12V.
Schemat elektryczny przy obu napięciach wydawać by się mógł identyczny, lecz nie jest.

Cewki 6V są cewkami masowymi? Cewki masowe? Co to? A już tłumaczę: Cewka masowa to taka cewka której jeden z końców uzwojenia jest przymocowany do rdzenia cewki, a rdzeń cewki do silnika (masy). Mają cieńszy rdzeń od niżej opisanych, grubość ~6-7mm.

W modelu DUO 4 oraz 4/1 zastosowano 6V bez masową cewkę ładowania, nie jest ona jednak dostępna w żadnym sklepie! Po małej modyfikacji można zastąpić ją cewką świetlną 6V 25W (podziękowania dla użytkownika San za zwrócenie uwagi).

Cewka 12V jest cewką bez masową, czyli odwrotnie do powyższego - żaden z końców uzwojenia nie dotyka rdzenia, tym samym masy. Ponadto mają widocznie grubszy rdzeń ~10mm.

Cewka 6V ma trzy wyprowadzenia:
[Obrazek: 0867e3d7ef16a41fm.png]

Cewka 12V tylko dwa:
[Obrazek: 3aa4cd5a473658e9m.png]

Teraz jak rozpoznać jaką mamy cewkę?
Najpierw należy odłączyć przewody cewki od mostków/regulatorów/diód prostowniczych!

Najprostszym sposobem jest sprawdzenia tzw. ciągłości przewodu za pomocą multimetra z omomierzem bądź specjalnym brzęczykiem.

Jeśli po zetknięciu jednego z kabli wychodzącego z cewki (szaro-czerwony/czerwono-żółty) z przewodem multimetra oraz masą np. silnika usłyszmy dźwięk lub na omomierzu pokaże się opór - mamy cewkę 6V.

Jeśli nie pokaże się rezystancja ani nie usłyszymy brzęczenia możemy być prawie pewni że mamy cewkę ładowania 12V. Prawie dlatego że cewka może być uszkodzona (mało prawdopodobne jeśli nie widać uszkodzeń).

Na schematach dokładnie widać że cewki różnią się od siebie, ale dla wielu jest to czarna magia i nie zwracają na to uwagi.

Zapraszam do części drugiej poświęconej układom ładowania!
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.12.2016 17:31 przez Feberos.)
20.08.2016 09:29
Szukaj Cytuj
R E K L A M A
Feberos Offline
Wtajemniczony
*


Pojazd: Simson S51/1 '82
Dołączył: 23-11-2014
Liczba postów: 79
Reputacja: 3
Post: #2
RE: Wszystko o ładowaniu w Simsonach
2. Zajmiemy się teraz układami ładowania

W Simsonach zależnie od napięcia stosowane były różne "regulatory".

Jednym z najpopularniejszych jest prostownik diodowy, stosowano go we wszystkich Simsonach S51 z instalacją 6V:
[Obrazek: 94a96b77b7b6b3f4m.jpg]

Tak wiem, na Allegro można spotkać prostowniki do 12V ale jest to nieprawda i sprzedawca wprowadza Cię w błąd. Jest możliwość podłączenia tego regulatora pod 12V tak aby to działało, ale nie sprawdzałem więc nic nie gwarantuje.

Można też spotkać instalacje 6V z ELBĄ ale najczęściej w modelach SR.

Zasada działania tego "regulatora" jest troszkę inna niż niejednemu może się wydawać. "Regulator" składa się z jednej lub dwóch cewek indukcyjnych pełniących rolę dławika.

W przypadku jednej cewki dławione jest jedynie napięcie podawane na akumulator, w przypadku dwóch - dodatkowo zasilające światło STOP, a nadmiar zasila żarówkę 5W w tylnej lampie oraz podświetlenie licznika.

Oznaczenia diód prostowniczych oraz prądy ładowania:
Kod:
8871.1 Zapłon platynowy (SR4-2, KR51/1) -                     Prąd ładowania 0,4A /0,7A
8871.3 Zapłon platynowy (S50B1) -                             Prąd ładowania 1,0A/2,0A
8871.4 Zapłon platynowy (S50B) -                             Prąd ładowania 1,0A/2,0A
8871.6 Zapłon platynowy (S51B1) -                             Prąd ładowania 1,1A/2,5A
8871.5 Zapłon elektroniczny (S50/S51B2, S51E, S51C, S70) -     Prąd ładowania 1,1A/2,5A
8871.5/1 Zapłon elektroniczny (KR51/2L) -                     Prąd ładowania 0,4A/0,7A
8871.6/1 Zapłon platynowy (KR51/2N+E) -                     Prąd ładowania 0,4A/0,7A
8871.6/2 tak jak w 8871.6

-----------------------------------------------------------------------------------------------

W Simsonach z instalacją 12V sprawa wygląda trochę inaczej.

Najczęściej stosowanym regulatorem jest ELBA, czyli elektroniczny układ ładowania i przerywacz kierunkowskazów. Montowany jest wraz z mostkiem Gretza, który zamienia nam napięcie przemienne na stałe - wymagane do prawidłowego działania w/w ELBY.

[Obrazek: 281896be54e199e5m.jpg]

W oryginalnych schematach, prąd podawany z cewki dzielony jest na ładowanie akumulatora i światło STOP.

W droższych modelach - głownie z zapłonem elektronicznym - stosowano regulatory prądu przemiennego - EWR albo ESB-1.
Oczywiście nie ma problemu zamontować któryś z tych regulatorów w instalacji z zapłonem platynowym.
[Obrazek: cccb417c3405af9am.jpg]

Służyły one jednak nie do ładowania akumulatora, a monitorowania i ograniczenia napięcia podawanego do reflektora z przodu (w odróżnieniu od zwykłych S51 w droższych modelach zastosowano reflektor na żarówkę HS1 35/35W) oraz światła tylnego. Pełnią dodatkowo funkcję mostka Gretza - który mają wbudowany.

ESB i EWR mają jeszcze jedną funkcję, mało kto o tym wie - regulator może pracować w trybie "Dzień" i "Noc". W dzień napięcie podawane na reflektor wynosi ok. 12,2V, zaś w nocy około 14,1V. Przełączanie w poszczególne tryby pracy nastepuje za pomocą stacyjki (pozycja II - "Dzień", pozycja III - "Noc"). Ma to na celu wydłużenie żywotności żarnika.
W instalacji za przełączanie odpowiada przewód pomiędzy pinami 59 i 31c (na pinie 59 na III pozycji pojawia sie masa - ).

Za ładowanie akumulatora oraz przerywacz kierunkowskazów w dalszym ciągu odpowiadała ELBA.

Jak zastąpić ELBĘ regulatorem od skutera 2T/4T? Zapraszam do poradnika @Wolwo
Poradnik w trakcie pisania! Będzie edytowany!
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.12.2016 17:25 przez Feberos.)
20.08.2016 13:18
Szukaj Cytuj
Podziękowania: Emol3
Feberos Offline
Wtajemniczony
*


Pojazd: Simson S51/1 '82
Dołączył: 23-11-2014
Liczba postów: 79
Reputacja: 3
Post: #3
RE: Wszystko o ładowaniu w Simsonach
Zarezerwowane.

Simson S51/1 B '82 Almot+MZA 50ccm 4B Platyna 12V
Jawa 50 Mustang 223p '79 Almot 50ccm 3B Platyna 12V
27.08.2016 08:52
Szukaj Cytuj


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  WSZYSTKO O SIMSONIE wiko02 4 4,710 13.02.2019 11:45
Ostatni post: Cb600

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Części do Simsona - www.jackmotors.pl

Kontakt | Simson forum | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja Mobilna | RSS | Mapa użytkowników Simsony.info