Witam poradnik napisałem dla początkujących jak i mniej obeznanych urzytkowników wykorzystując moje dość duże doświadczenie w tej dziedzinie jak i informacje zaczerpnięte od innych urzytkowników mam nadzieje,że to pomoże wam wybrać idealny bezawaryjny set do swojego silnika
.
CYLINDRY:
Do simsona mamy dostępne cylindry s51 s60 s70 s80 s85
Cylindry s51 i s60 nie wymagają rozwiercania karterów oryginalne mają rozmiar 45mm
Cylindry s70 wymagają rozwiercenia karterów na rozmiar S70 czyli ok 51mm
Cylindry s80 s85 wymagają rozwiertu na rozmiar s80 czyli ok 53mm
Przy rozwiercaniu zawsze rozwiercamy o 0,1mm większy rozmiar gdyż cylinder w trakcie pracy nagrzewa się i rozszerza.
Cylinder s51/s60/s70 mają dolot 18mm idealnie pasuje do nich Amal 18T oryginane gaźniki oraz gaźniki bing.Wydech AoA/reso 32mm/reso sport 32mm
Cylindry S80 mają dolot 19mm pasują dobrze gaźniki Amal 19 i 19n1-11.Dobrze dział z wydechem AoA/reso 32mm/reso sport 32mm
Cylindry wielokanałowe:
Stosujemy z gaźnikami Amal 21T.
Cylindry XX/4 charakteryzuja się dużo więszą mocą i obrotami niż zwykłe cylindry bardzo dobrze pasują do nich wydechy typu reso 32mm czy reso 32mm sport(z bulwą)
czy przeróbki oryginalnych wydechów AoA nie pogardzą także spawakami czy wydechami typu Platek racing/Leovince/Reso sport c32/a28/d32/d28
Cylindry XX/4/3 cylindry takie charakteryzują się dożo mocniejszymi górnymi partiami obrotów za to osłabione zostają dolne partie najlepiej jest stosować wydechy Platek racing/Leovince/Reso sport c32/a28/d32/d28
Cylindry XX/5/3 XX/6/3 jak wyżej lecz dodatkowe kanały podwyższają moc na wysokich partiach obrotów lecz podwyższają spalanie można stosować tylko z tłokami 1p gdyż konieczne jest wykonanie wąskiego kanaliku pod pierścionkiem
Cylindry XX/5/3m XX/6/3m cylindry takie mają założony tzw zawór membranowy można stosować także tłoki 2p gdyż kanały 5 i 6 mają inne rozmieszczenie.W porównaniu do cylindrów bez membrany mają podobną moc lecz dużo lepsze dolne i średnie partie obrotów.
Cylindry o większej pojemności:
Silnik simsona jest tak wytrzymały,że bez problemu można wstawić cylinder nawet 105ccm tzn BB3.Większe pojemności wymagaja innych wałów korbowych i całkowitych modyfikacji silnika.
Cylindry w polsce nie występują fabrycznie może je jednak wykonać wiele firm tylko dla zaawansowanych tunerów.Silnik simsona jest tak potężny że w niemczech stosują cylindry 130 a nawet 160 czy 210ccm jednak wymaga to gigantycznych przeróbek karterów każda cześć musi być wzmocniona tylko dla naprawdę bogatych pasjonatów
.
TŁOKI:
MZA 2p:
Tłoki nadają się jedynie do oryginalnych cylindrów i cylindrów XX/4 z wydechami AoA i reso 32mm/reso 32mm sport z bulwą przy dużych obrotach występuje zjawisko Ring flutter które powoduje odcinanie przy wysokich obrotach strzelają pierścienie przy wydechach typu Spawak powodują zablokowanie połowy górnych obrotów co powoduje że silnik nie osiąga dużej mocy i prędkości nie pomaga zdjęcie dolnego pierścienia czy fazowanie pierścieni nie zaciera się gdyż silnik nie osiąga właściwych obrotów.
MZA 2 ciemny:
Występuje tylko w jednym rozmiarze s60 jest Adonowany czyli powlekany ma to przeciwdziałać puchnięciu co dziwne nie występuje zjawisko ring flutter lecz powłoka schodzi bardzo szybko.
MZA 1p:
Tłok polecam stosować z cylindrami XX/4/3 XX/6/3 XX/6/3m z Spawakami nie występuje odcinka ani strzelanie pierścieni niestety pierścień wyciera się po ok 3 000km tłok się bardzo zaciera trzeba go pożądnie docierać żeby pracował poprawnie gdyż nie ma tzw stożka i jest z lipnego materiału nie wystęują w rozmiarze s80.
MZA 1t tuning S85
Tłoki posiadające fabryczny stożek i lepsze wykonanie potrzeba jednak podkładki pod cylinder.
MZA toczone:
Tłoki 2p toczone moim zdaniem nie mają sensu tłok 1p toczony jest dużo bardziej odporny na zacieranie idealnie pasuje do XX/4/3 XX/6/3 XX/6/3m.
Tłoki Keystone i black racing 1p i 2p posiadają stożek jednak dopiero co zostały wprowadzone jak będę wiedział coś więcej to uzupełnię informacje
.
Zt-tuning:
Bardzo jakościowe tłoki jednak są drogie.Występują w wersjach 1p i 2p.Pojemności od 50 do 105ccm.
Innych tłoków nie podaje gdyż są to już przeróbki a nie oryginalne części simsonowskie.
WYDECHY:
Reso sport c32/d32/a28/d28:
Wyglądają jak sportowy wydech wersje D mają oryginalną końcówkę pasują do pojemności 60 do 80ccm są strojone na 9500 zatem pasują do cylindrów XX/4 XX/4/3 itp.Pasują do simsonów s51
Leovince:
Podobny wydech z wyglądu do Reso sporta strojony jest na 9500 pasuje do pojemności 60ccm.Pasuje do simsonów s51.
Platek racing:
Występują w odmianach s60 s70 i s85 oraz w wersjach Polerowanych i przepalanych pod simsony s51 i sr50.Mają strojenie 9500 i łagodny stożek są lepsze od wydechów leovince i reso sport jednak droższe i dostępne do simsonów sr50 jak i s51 bardzo solidnie i estetycznie wykonane.Na zamówienie można mieć wydech o dowolnych parametrach.
Spawaki:
Spawaki są spawane przez różne osoby typu DUDI czy MATIM można sobie zamówić spawaka o dowolnych parametrach pod dowolną pojemność przeważnie mają strojenie 9500.
Wydechy reso 32mm/sp04:
Pasują pod kolanka 32mm wyglądają jak oryginalny wydech tak jednak nie jest maja strojenie 8500 polepszają moc i obroty szczególnie polecam do cylindrów XX/4 i do oryginalnych cylindrów.Długością kolanka można regulować obroty im krótsze tym wyższe obroty i wyższa moc jednak lepiej samemu nie przerabiać.Pasują pod każdy typ simsona
Wydechy reso 32mm sport:
Wyglądają jak oryginały lecz mają charakterystyczne zgrubienie w środkowej części
Ma strojenie ok 8500 pasują pod pojemności 70/85ccm.Polecam pod cylindry zwykłe jak i XX/4.
Wydechy AoA:
Jest to poprostu przeróbka oryginanego wydechu bardzo polecam obniża spalanie polepsza prędkość przyspieszenie i obroty Polecam w 100%.
Wydech Pseudo sport:
Wygląda podobnie jak spawak polepsza moc względem oryginalnego wydechu i daje inny dźwięk pracuje podobnie jak wydech AoA z tym że ma wyższe obroty moc podobna ma wbudowaną blokadę w najszerszej części sama końcówka jest też zablokowana przez za mały przelot.Bez odblokowywania strata pieniędzy nw jak działa po odblokowaniu.
GAŹNIKI:
16n2-3 16n2-4 oryginalne gaźniki można je rozwiercić pod 18mm.Nie nadają się do tuningu przy cylindrach 60/70 zmieniamy dysze z 70 na 72 co polepsza moc i podwyższa spalanie jednak nie jest to konieczne.
16n1-11 16n1-12
Oryginalne gaźniki starszy typ można je rozwiercić na 19mm występują też w wersjach 19n1-11 i 19n-12 nie nadają się do tuningu jedynie pod cylinder 80ccm silnik dostaję za bogatą miesznakę na niskich obrotach silnik nie ma siły się wkręcić z wolnych obrotów konieczne jest zuborzenie mieszanki co może prowadzić do zatarcia a silnik nie ma mocy nie polecam nikomu.
Amal 16/18/19/21:
Dobre gaźniki bardzo dobry stosunek cena/jakość jednak mają wadę powodującą przeciekanie z komory pływakowej założenie 2 uszczelek pomaga.Polecam to tuningu jak i do oryginalnych silników.Czasem może sie poluzować króciec najlepszym rozwiązaniem jest poprostu sklejenie tego kropelką/super glue żadne spawania na zimno czy poxiliny nie pomagają.
Bing 17 :
Występują w wersjach 50 i 60ccm.Gaźniki mają przelot 15mm nadają się tylko do oryginalnych cylindrów 50 60 i 70ccm silnik pracuje lepiej obniża się spalanie mają bardzo dobrą jakość lecz wysoką cene.
Gaźniki innych firm 21-30mm stosują tunerzy chcący wycisnąć z simsonów naprawdę potężną moc jednak do oryginalnych cylindrów czy wielokanałowych pasują tylko te wymienione przeze mnie
.
ZAPŁONY:
Platynki:
Kompletnie nie nadają się to tuningu mają ciężkie magneto silnik jest słąby i mało dynamiczny zapłon ten jest głównym powodem stania simsonów u mechaników kompletnie nie polecam do niczego.
Elektronik:
Oryginalny elektroniczny zapłon nie nadaje się do tuningu jest bardzo cieżki ogranicza wkręcanie i przyspieszenie jedynie co to można go założyć do cylków XX/4 z wydechami AoA/reso 32mm/reso sport 32mm nigdy ze spawakami gdyż wysokie obroty powodują roznitowanie magneta może nam pęknąć wał.Zapłon ten lubi się sypać.
Vape:
Zapłon bardzo dobry lecz bardzo drogi ma lekkie magneto ważące 700g i mniejszej średnicy w skutek czego silnik wkręca sie szybko jest dynamiczny i dobrze przyspiesza posiada cewki świetlne i ładowanie akumulatora.
LFK:
Najlepszy zapłon do simsonów bardzo tani bezawaryjny waga 700g i podobna średnica jak vape więc bardzo dobre wkręcanie dynamika i przyspieszenie ma światła i ładowanie.Polecam do każdego silnika simson.
DE:
To samo co LFK lecz lepsza jakość magneto 660 czyli delikatnie lżejsze.
Pocket bike:
Najprostszy zapłon którego koszt to 50zł + stoczenie żeberek + podstawka pod platynki i kawałek grubszej blaszki dobry majsterkowicz wyrobi sie z 80zł.Najlżejszy zapłon waży 150g po stoczeniu.Nie ma świateł i ładowania polecam jak ktoś robi crossa do poszalenia po terenie
.
Motoplat:
Nie ma świateł i ładowania waży 450gram jednak ma bardzo mała średnice silnik wkręca sie jak rasowy cross trochę ciężej jest ruszyć względem LFK nie daje już takiego efektu warto go zastosować jak ktoś chce mieć naprawdę potężnego simsona.Nasz sprzet jest na nim tak zrywny że wystrczy dodanie gazu i już lecimy na kole polecam w 100%.Światła ledowe dzienne z akumulatora potrafią trzymać pół roku w razie policji warto jest mieć przełącznik na światła krótkie dla pokazu jeździmy legalnie i szybko
.
Oczywiście można przerobić pod simsona praktycznie każdy zapłon nawet zapłony polini za 1300 ze zmniennym kątem wyprzedzenia pozwalające zyskać ułamki koni mechanicznych lecz ja wymieniłem te najpopularniejsze.
SKRZYNIE:
3b:
Nie nadaje się do tuningu maxymalnie do cylindrów XX/4 z wydechami AoA/reso 32mm bardzo długa motor ma słabe przyspieszenie a wbijanie biegu pod góre mija sie z celem.
4b
Dużo lepsza skrzynia od 3b występuje w 2 wersjach starsze modele przed 1985 miały inne przełożenie 2 giego biegu przez co silnik miał strasznego muła po wbiciu 2b silniki po 1985 roku mają troche zredukowany ten problem lecz dalej przeskok jest bardzo duży.
Przeskok z 2 na 3 jest absurdalnie krótki i z 3 na 4 mógłby być mniejszy.
4b Long:
Występowała oryginalnie w simsonie sr80 zmienione są przełożenia 3b i 4b wystarczy nam ok 130zł do przeróbki zwykłej skrzynia na wersje long.Skrzynia ma bardzo dobry przeskok z 2 na 3 lecz przeskok z 3 na 4 jest zbyt duży ogulnie nikt nie poleca zbytnio tej skrzyni nie nadaje sie ona do większych setów niż XX/4 z wydechami AoA/reso 32mm
5b krótka:
Ma takie same przełożenia 1-4 jak nowsza 4b + dodane bardzo krutkie przełożenie 5-tego biegu w skrzyni denerwuje bardzo duży przeskok z 1 na 2 reszta przełożeń jest dobrana dobrze maluti przeskok z 4 na 5 idealnie nadaje się jak ktoś chce osiągnąć maksymalną prędkość na simsonie.
5b long:
Względem 5b krótkiej jest inne tylko przełożenie 5-tego biegu jest trochę lepsza od krótkiej dokucza oczywiście przeskok z 1 na 2 reszta jest dobrana idealnie.
5b racing:
Skrzynia wybitnie krótka jazda na niej jest bardzo przyjemna i agresywna bardzo dobrze nadaję się jak ktoś robi simsona draga i crossa do normalnej jazdy polecam jednak stosowanie przy cylindrach od 70ccm w górę gdyż ma długą 1b w polsce praktycznie nie spotykana koszt przeróbki z 5b long wacha się od 300 do 500zł.
5b long z długą 1b:
Najlepsza skrzynia 5b do simsona nadaje sie do każdego zastosowania do posiada idealnie dobrane przełożenia względem 5b long różni się tylko dłuższą 1b.W polsce bardzo rzadko spotykana.
Oczywiście można dowolnie mieszać trybami uzyskując różne przełożenia ja podałem te najoczywistrze
.W niemczech dostępne są sa całkiem inne wzmocnione części do skrzyń lecz w polsce nikt tego nie sprzedaje.
SPRZĘGŁA:
Sprężyna 1,5:
Zwykła oryginalna sprężyna nadaje sie dobrze do cylindrów 50 i 60ccm również powinna dobrze działać przy słabszych 60/4 60/4/3.
Sprężyna 1,6mm:
Oryginalna sprężyna do simsona s70 obsłuży każdy set 60ccm i słabsze sety 70ccm najlepiej zastosować wzmocnione popychacze
Sprężyna 1,8mm:
Sprężyna tuningowa obsłuży każdy set 60 i 70ccm przy wybitnie mocnych setach 80/85 będzie ślizgać najlepiej zastosować wzmocnione popychacze
Sprzęgło 5t
Posiada 5 tarczek i sprężynę 1,8mm obsłuży każdy set 50-85ccm powinno dawać radę też przy słabszych setach 85/110.
Sprzęgło 6t zt-tuning
Posiada 6 tarcz i docisk 1,6mm powinno obsłużyć każdy set nawet bigbore 130.
WAŁY KORBOWE:
Wały bez wypeniaczy s51 IFA i MZA:
Bardzo jakościowe wały idealny zamiennik oryginału pod pojemności 50/60 nada sie pod każdy set 50 i 60.
Wały bez wypełniaczy s70 IFA i MZA:
Jak wyżej spokojnie nadadzą się do każdego setu 70/85ccm
Wały z wypełniaczami s51 IFA i MZA:
Bardzo dobre wały mają założone wypełniacze polepszające moc silnika polerowany korbowód wysokoobrotowe srebrzone łożysko i grubszy czop na magneto zapobiegający peknięciu wału przy stosowaniu ciężkich magnet i wysokoobrotowych zestawów.
Wały z wypełniaczami S70 IFA i MZA:
Jak wyżej lecz wg niektórych wypełniacze szkodzą przy wyższych pojemnościach i wyższych ilościach kanałów płuczących.
Wał Zt-tuning 48mm
Wał przydatny dla zaawansowanych tunerów powiększa pojemość o prawie 10% jednak konieczne są korekty kanałów i podkładki pod cylinder.
Wymieniłem tylko te dostępne w PL w niemczech można dostać wały o skokach nawet 51mm pod cylindry 130ccm.
KOSZE SPRZĘGŁA:
S51/s70
Zwykłe kosze s70 działa jak większa zębatka zdawcza
S51/s70 odchudzany złoty MZA
Odchudzane kosze sprzęgła dają efekt delikatnie lżejszego magneta praktycznie niema róznicy.
Kosze sprzegła proste zęby:
Ten sam materiał co zwykłe kosze występują w 2 wersjach o przełożeniach podobnych do s51 i s70 obniżają naprężenia wałka sprzęgłowego przełużając życie najsłabszego łożyska w simsonie 6000.W opisie pisze że są wytrzymalsze co jest nieprawdą proste zęby są mniej wytrzymałe,bardziej hałasują do tego mają mniejszą modulacje kompletnie bezsensowny zakup jak za tą cenę
Kosze sprzegła proste zęby racing:
Odchudzana wersja powyższej wersji.
W niemczech można dostać kosze sprzegła o całkiem innej budowie i parametrach niż w polsce
.
GŁOWICE:
Zwykłe s51/s60/s70/s80
Poprostu głowica s51 można stosować w s60 a s80 w s85
MZA tuning S51/s60/s70/s80
Polepszają stopień sprężania co za tym idzie wiesza moc lecz silnik bardziej się grzeje

CYLINDRY:
Do simsona mamy dostępne cylindry s51 s60 s70 s80 s85
Cylindry s51 i s60 nie wymagają rozwiercania karterów oryginalne mają rozmiar 45mm
Cylindry s70 wymagają rozwiercenia karterów na rozmiar S70 czyli ok 51mm
Cylindry s80 s85 wymagają rozwiertu na rozmiar s80 czyli ok 53mm
Przy rozwiercaniu zawsze rozwiercamy o 0,1mm większy rozmiar gdyż cylinder w trakcie pracy nagrzewa się i rozszerza.
Cylinder s51/s60/s70 mają dolot 18mm idealnie pasuje do nich Amal 18T oryginane gaźniki oraz gaźniki bing.Wydech AoA/reso 32mm/reso sport 32mm
Cylindry S80 mają dolot 19mm pasują dobrze gaźniki Amal 19 i 19n1-11.Dobrze dział z wydechem AoA/reso 32mm/reso sport 32mm
Cylindry wielokanałowe:
Stosujemy z gaźnikami Amal 21T.
Cylindry XX/4 charakteryzuja się dużo więszą mocą i obrotami niż zwykłe cylindry bardzo dobrze pasują do nich wydechy typu reso 32mm czy reso 32mm sport(z bulwą)
czy przeróbki oryginalnych wydechów AoA nie pogardzą także spawakami czy wydechami typu Platek racing/Leovince/Reso sport c32/a28/d32/d28
Cylindry XX/4/3 cylindry takie charakteryzują się dożo mocniejszymi górnymi partiami obrotów za to osłabione zostają dolne partie najlepiej jest stosować wydechy Platek racing/Leovince/Reso sport c32/a28/d32/d28
Cylindry XX/5/3 XX/6/3 jak wyżej lecz dodatkowe kanały podwyższają moc na wysokich partiach obrotów lecz podwyższają spalanie można stosować tylko z tłokami 1p gdyż konieczne jest wykonanie wąskiego kanaliku pod pierścionkiem
Cylindry XX/5/3m XX/6/3m cylindry takie mają założony tzw zawór membranowy można stosować także tłoki 2p gdyż kanały 5 i 6 mają inne rozmieszczenie.W porównaniu do cylindrów bez membrany mają podobną moc lecz dużo lepsze dolne i średnie partie obrotów.
Cylindry o większej pojemności:
Silnik simsona jest tak wytrzymały,że bez problemu można wstawić cylinder nawet 105ccm tzn BB3.Większe pojemności wymagaja innych wałów korbowych i całkowitych modyfikacji silnika.
Cylindry w polsce nie występują fabrycznie może je jednak wykonać wiele firm tylko dla zaawansowanych tunerów.Silnik simsona jest tak potężny że w niemczech stosują cylindry 130 a nawet 160 czy 210ccm jednak wymaga to gigantycznych przeróbek karterów każda cześć musi być wzmocniona tylko dla naprawdę bogatych pasjonatów

TŁOKI:
MZA 2p:
Tłoki nadają się jedynie do oryginalnych cylindrów i cylindrów XX/4 z wydechami AoA i reso 32mm/reso 32mm sport z bulwą przy dużych obrotach występuje zjawisko Ring flutter które powoduje odcinanie przy wysokich obrotach strzelają pierścienie przy wydechach typu Spawak powodują zablokowanie połowy górnych obrotów co powoduje że silnik nie osiąga dużej mocy i prędkości nie pomaga zdjęcie dolnego pierścienia czy fazowanie pierścieni nie zaciera się gdyż silnik nie osiąga właściwych obrotów.
MZA 2 ciemny:
Występuje tylko w jednym rozmiarze s60 jest Adonowany czyli powlekany ma to przeciwdziałać puchnięciu co dziwne nie występuje zjawisko ring flutter lecz powłoka schodzi bardzo szybko.
MZA 1p:
Tłok polecam stosować z cylindrami XX/4/3 XX/6/3 XX/6/3m z Spawakami nie występuje odcinka ani strzelanie pierścieni niestety pierścień wyciera się po ok 3 000km tłok się bardzo zaciera trzeba go pożądnie docierać żeby pracował poprawnie gdyż nie ma tzw stożka i jest z lipnego materiału nie wystęują w rozmiarze s80.
MZA 1t tuning S85
Tłoki posiadające fabryczny stożek i lepsze wykonanie potrzeba jednak podkładki pod cylinder.
MZA toczone:
Tłoki 2p toczone moim zdaniem nie mają sensu tłok 1p toczony jest dużo bardziej odporny na zacieranie idealnie pasuje do XX/4/3 XX/6/3 XX/6/3m.
Tłoki Keystone i black racing 1p i 2p posiadają stożek jednak dopiero co zostały wprowadzone jak będę wiedział coś więcej to uzupełnię informacje

Zt-tuning:
Bardzo jakościowe tłoki jednak są drogie.Występują w wersjach 1p i 2p.Pojemności od 50 do 105ccm.
Innych tłoków nie podaje gdyż są to już przeróbki a nie oryginalne części simsonowskie.
WYDECHY:
Reso sport c32/d32/a28/d28:
Wyglądają jak sportowy wydech wersje D mają oryginalną końcówkę pasują do pojemności 60 do 80ccm są strojone na 9500 zatem pasują do cylindrów XX/4 XX/4/3 itp.Pasują do simsonów s51
Leovince:
Podobny wydech z wyglądu do Reso sporta strojony jest na 9500 pasuje do pojemności 60ccm.Pasuje do simsonów s51.
Platek racing:
Występują w odmianach s60 s70 i s85 oraz w wersjach Polerowanych i przepalanych pod simsony s51 i sr50.Mają strojenie 9500 i łagodny stożek są lepsze od wydechów leovince i reso sport jednak droższe i dostępne do simsonów sr50 jak i s51 bardzo solidnie i estetycznie wykonane.Na zamówienie można mieć wydech o dowolnych parametrach.
Spawaki:
Spawaki są spawane przez różne osoby typu DUDI czy MATIM można sobie zamówić spawaka o dowolnych parametrach pod dowolną pojemność przeważnie mają strojenie 9500.
Wydechy reso 32mm/sp04:
Pasują pod kolanka 32mm wyglądają jak oryginalny wydech tak jednak nie jest maja strojenie 8500 polepszają moc i obroty szczególnie polecam do cylindrów XX/4 i do oryginalnych cylindrów.Długością kolanka można regulować obroty im krótsze tym wyższe obroty i wyższa moc jednak lepiej samemu nie przerabiać.Pasują pod każdy typ simsona
Wydechy reso 32mm sport:
Wyglądają jak oryginały lecz mają charakterystyczne zgrubienie w środkowej części
Ma strojenie ok 8500 pasują pod pojemności 70/85ccm.Polecam pod cylindry zwykłe jak i XX/4.
Wydechy AoA:
Jest to poprostu przeróbka oryginanego wydechu bardzo polecam obniża spalanie polepsza prędkość przyspieszenie i obroty Polecam w 100%.
Wydech Pseudo sport:
Wygląda podobnie jak spawak polepsza moc względem oryginalnego wydechu i daje inny dźwięk pracuje podobnie jak wydech AoA z tym że ma wyższe obroty moc podobna ma wbudowaną blokadę w najszerszej części sama końcówka jest też zablokowana przez za mały przelot.Bez odblokowywania strata pieniędzy nw jak działa po odblokowaniu.
GAŹNIKI:
16n2-3 16n2-4 oryginalne gaźniki można je rozwiercić pod 18mm.Nie nadają się do tuningu przy cylindrach 60/70 zmieniamy dysze z 70 na 72 co polepsza moc i podwyższa spalanie jednak nie jest to konieczne.
16n1-11 16n1-12
Oryginalne gaźniki starszy typ można je rozwiercić na 19mm występują też w wersjach 19n1-11 i 19n-12 nie nadają się do tuningu jedynie pod cylinder 80ccm silnik dostaję za bogatą miesznakę na niskich obrotach silnik nie ma siły się wkręcić z wolnych obrotów konieczne jest zuborzenie mieszanki co może prowadzić do zatarcia a silnik nie ma mocy nie polecam nikomu.
Amal 16/18/19/21:
Dobre gaźniki bardzo dobry stosunek cena/jakość jednak mają wadę powodującą przeciekanie z komory pływakowej założenie 2 uszczelek pomaga.Polecam to tuningu jak i do oryginalnych silników.Czasem może sie poluzować króciec najlepszym rozwiązaniem jest poprostu sklejenie tego kropelką/super glue żadne spawania na zimno czy poxiliny nie pomagają.
Bing 17 :
Występują w wersjach 50 i 60ccm.Gaźniki mają przelot 15mm nadają się tylko do oryginalnych cylindrów 50 60 i 70ccm silnik pracuje lepiej obniża się spalanie mają bardzo dobrą jakość lecz wysoką cene.
Gaźniki innych firm 21-30mm stosują tunerzy chcący wycisnąć z simsonów naprawdę potężną moc jednak do oryginalnych cylindrów czy wielokanałowych pasują tylko te wymienione przeze mnie

ZAPŁONY:
Platynki:
Kompletnie nie nadają się to tuningu mają ciężkie magneto silnik jest słąby i mało dynamiczny zapłon ten jest głównym powodem stania simsonów u mechaników kompletnie nie polecam do niczego.
Elektronik:
Oryginalny elektroniczny zapłon nie nadaje się do tuningu jest bardzo cieżki ogranicza wkręcanie i przyspieszenie jedynie co to można go założyć do cylków XX/4 z wydechami AoA/reso 32mm/reso sport 32mm nigdy ze spawakami gdyż wysokie obroty powodują roznitowanie magneta może nam pęknąć wał.Zapłon ten lubi się sypać.
Vape:
Zapłon bardzo dobry lecz bardzo drogi ma lekkie magneto ważące 700g i mniejszej średnicy w skutek czego silnik wkręca sie szybko jest dynamiczny i dobrze przyspiesza posiada cewki świetlne i ładowanie akumulatora.
LFK:
Najlepszy zapłon do simsonów bardzo tani bezawaryjny waga 700g i podobna średnica jak vape więc bardzo dobre wkręcanie dynamika i przyspieszenie ma światła i ładowanie.Polecam do każdego silnika simson.
DE:
To samo co LFK lecz lepsza jakość magneto 660 czyli delikatnie lżejsze.
Pocket bike:
Najprostszy zapłon którego koszt to 50zł + stoczenie żeberek + podstawka pod platynki i kawałek grubszej blaszki dobry majsterkowicz wyrobi sie z 80zł.Najlżejszy zapłon waży 150g po stoczeniu.Nie ma świateł i ładowania polecam jak ktoś robi crossa do poszalenia po terenie

Motoplat:
Nie ma świateł i ładowania waży 450gram jednak ma bardzo mała średnice silnik wkręca sie jak rasowy cross trochę ciężej jest ruszyć względem LFK nie daje już takiego efektu warto go zastosować jak ktoś chce mieć naprawdę potężnego simsona.Nasz sprzet jest na nim tak zrywny że wystrczy dodanie gazu i już lecimy na kole polecam w 100%.Światła ledowe dzienne z akumulatora potrafią trzymać pół roku w razie policji warto jest mieć przełącznik na światła krótkie dla pokazu jeździmy legalnie i szybko

Oczywiście można przerobić pod simsona praktycznie każdy zapłon nawet zapłony polini za 1300 ze zmniennym kątem wyprzedzenia pozwalające zyskać ułamki koni mechanicznych lecz ja wymieniłem te najpopularniejsze.
SKRZYNIE:
3b:
Nie nadaje się do tuningu maxymalnie do cylindrów XX/4 z wydechami AoA/reso 32mm bardzo długa motor ma słabe przyspieszenie a wbijanie biegu pod góre mija sie z celem.
4b
Dużo lepsza skrzynia od 3b występuje w 2 wersjach starsze modele przed 1985 miały inne przełożenie 2 giego biegu przez co silnik miał strasznego muła po wbiciu 2b silniki po 1985 roku mają troche zredukowany ten problem lecz dalej przeskok jest bardzo duży.
Przeskok z 2 na 3 jest absurdalnie krótki i z 3 na 4 mógłby być mniejszy.
4b Long:
Występowała oryginalnie w simsonie sr80 zmienione są przełożenia 3b i 4b wystarczy nam ok 130zł do przeróbki zwykłej skrzynia na wersje long.Skrzynia ma bardzo dobry przeskok z 2 na 3 lecz przeskok z 3 na 4 jest zbyt duży ogulnie nikt nie poleca zbytnio tej skrzyni nie nadaje sie ona do większych setów niż XX/4 z wydechami AoA/reso 32mm
5b krótka:
Ma takie same przełożenia 1-4 jak nowsza 4b + dodane bardzo krutkie przełożenie 5-tego biegu w skrzyni denerwuje bardzo duży przeskok z 1 na 2 reszta przełożeń jest dobrana dobrze maluti przeskok z 4 na 5 idealnie nadaje się jak ktoś chce osiągnąć maksymalną prędkość na simsonie.
5b long:
Względem 5b krótkiej jest inne tylko przełożenie 5-tego biegu jest trochę lepsza od krótkiej dokucza oczywiście przeskok z 1 na 2 reszta jest dobrana idealnie.
5b racing:
Skrzynia wybitnie krótka jazda na niej jest bardzo przyjemna i agresywna bardzo dobrze nadaję się jak ktoś robi simsona draga i crossa do normalnej jazdy polecam jednak stosowanie przy cylindrach od 70ccm w górę gdyż ma długą 1b w polsce praktycznie nie spotykana koszt przeróbki z 5b long wacha się od 300 do 500zł.
5b long z długą 1b:
Najlepsza skrzynia 5b do simsona nadaje sie do każdego zastosowania do posiada idealnie dobrane przełożenia względem 5b long różni się tylko dłuższą 1b.W polsce bardzo rzadko spotykana.
Oczywiście można dowolnie mieszać trybami uzyskując różne przełożenia ja podałem te najoczywistrze

SPRZĘGŁA:
Sprężyna 1,5:
Zwykła oryginalna sprężyna nadaje sie dobrze do cylindrów 50 i 60ccm również powinna dobrze działać przy słabszych 60/4 60/4/3.
Sprężyna 1,6mm:
Oryginalna sprężyna do simsona s70 obsłuży każdy set 60ccm i słabsze sety 70ccm najlepiej zastosować wzmocnione popychacze
Sprężyna 1,8mm:
Sprężyna tuningowa obsłuży każdy set 60 i 70ccm przy wybitnie mocnych setach 80/85 będzie ślizgać najlepiej zastosować wzmocnione popychacze
Sprzęgło 5t
Posiada 5 tarczek i sprężynę 1,8mm obsłuży każdy set 50-85ccm powinno dawać radę też przy słabszych setach 85/110.
Sprzęgło 6t zt-tuning
Posiada 6 tarcz i docisk 1,6mm powinno obsłużyć każdy set nawet bigbore 130.
WAŁY KORBOWE:
Wały bez wypeniaczy s51 IFA i MZA:
Bardzo jakościowe wały idealny zamiennik oryginału pod pojemności 50/60 nada sie pod każdy set 50 i 60.
Wały bez wypełniaczy s70 IFA i MZA:
Jak wyżej spokojnie nadadzą się do każdego setu 70/85ccm
Wały z wypełniaczami s51 IFA i MZA:
Bardzo dobre wały mają założone wypełniacze polepszające moc silnika polerowany korbowód wysokoobrotowe srebrzone łożysko i grubszy czop na magneto zapobiegający peknięciu wału przy stosowaniu ciężkich magnet i wysokoobrotowych zestawów.
Wały z wypełniaczami S70 IFA i MZA:
Jak wyżej lecz wg niektórych wypełniacze szkodzą przy wyższych pojemnościach i wyższych ilościach kanałów płuczących.
Wał Zt-tuning 48mm
Wał przydatny dla zaawansowanych tunerów powiększa pojemość o prawie 10% jednak konieczne są korekty kanałów i podkładki pod cylinder.
Wymieniłem tylko te dostępne w PL w niemczech można dostać wały o skokach nawet 51mm pod cylindry 130ccm.
KOSZE SPRZĘGŁA:
S51/s70
Zwykłe kosze s70 działa jak większa zębatka zdawcza
S51/s70 odchudzany złoty MZA
Odchudzane kosze sprzęgła dają efekt delikatnie lżejszego magneta praktycznie niema róznicy.
Kosze sprzegła proste zęby:
Ten sam materiał co zwykłe kosze występują w 2 wersjach o przełożeniach podobnych do s51 i s70 obniżają naprężenia wałka sprzęgłowego przełużając życie najsłabszego łożyska w simsonie 6000.W opisie pisze że są wytrzymalsze co jest nieprawdą proste zęby są mniej wytrzymałe,bardziej hałasują do tego mają mniejszą modulacje kompletnie bezsensowny zakup jak za tą cenę
Kosze sprzegła proste zęby racing:
Odchudzana wersja powyższej wersji.
W niemczech można dostać kosze sprzegła o całkiem innej budowie i parametrach niż w polsce

GŁOWICE:
Zwykłe s51/s60/s70/s80
Poprostu głowica s51 można stosować w s60 a s80 w s85
MZA tuning S51/s60/s70/s80
Polepszają stopień sprężania co za tym idzie wiesza moc lecz silnik bardziej się grzeje