• Forum
  • Szukaj
  • O nas
    • O nas
    • Użytkownicy
    • Ekipa forum
    • Wspomóż nas
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Poradniki
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Home
  • Members
  • Help
  • Search

Simsony.info Forum o Simsonach Elektryka v
« Wstecz 1 … 5 6 7 8 9 … 57 Dalej »
Obrotomierz uniwersalny

Obrotomierz uniwersalny

szczupak404 Offline

Doświadczony


Postów: 125
Reputacja: 0
#1
28.04.2021, 21:19
Witam potrzebuje pomocy z podłączeniem obrotomierza uniwersalnego do Simsona.
A więc tak miałem go podłączonego do cewki wysokiego napięcia i wszystko działało (zapłon elektryczny)
Teraz zmieniam zapłon na Ducati Energia i nie mam pojęcia jak to podłączyć?
Czy pod cewko-moduł? Czy jakoś inaczej?
Czy ktoś kiedyś to podłączał? Albo ma jakiś pomysł?

Mój obrotomierz Obrotomierz Uniwersalny

Zapłon Nowy zapłon


arturwietnam Offline

Weteran


Postów: 638
Reputacja: 49
#2
28.04.2021, 22:00
A nie próbowałeś przyłożyć ten kabel sygnałowy do kabla od świecy? Zazwyczaj tak się robiło.


W moim garażu:
I: Simson sr50 B4 '88r
II: Romet Pony 301 '89r
lll: Romet Kadet m760 '88r
IV: Romet Ogar 205 '88r
V: Romet 50t1 '80
VI: Simson s50 b '75r
Qwet Offline

Ekspert

Postów: 1,050
Reputacja: 34
#3
28.04.2021, 22:15 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.04.2021, 22:18 przez Qwet.)
W Ducati Energia cewka jest zalana we wspólnej obudowie z regulatorem napięcia i przewód zasilania cewki nie jest nigdzie wyprowadzony. Masz do wyboru skorzystać z sygnału impulsatora, ale to pojedyncze wolty, pewnie obrotomierz nawet nie drgnie. Albo wykorzystać przewód generatora, ale tutaj z kolei z napięciem jest niezła sieczkarnia ze względu na obecność tyrystorowego regulatora napięcia, no i częstotliwość 3-krotnie wyższa. Możesz też wykorzystać przewód WN tak jak napisał arturwietnam, ewentualnie spróbować pociągnąć sygnał z przewodu WN przez rezystorowy dzielnik napięcia 10Mohm/100kohm i podłączyć do obrotomierza, może zadziała.
Ale najlepiej zamiast zintegrowanej cewki z modułem zapłonowym dać osobną cewkę z chińczyka i osobny moduł zapłonowy (może od razu programowalny?) - wtedy ciągniesz sygnał z przewodu zasilania cewki i w takim wypadku zadziała na pewno.

Ja u siebie zrobiłem regulator ze zwykłym prostownikiem bez tyrystorów, pobrałem sygnał z generatora, puściłem przez licznik sekwencyjny impulsów w układzie dzielnika częstotliwości przez 3, jakiś filtr RC i dalej do obrotomierza Smile
Tutaj schemat mojej instalacji z zapłonem Ducati Energia:
http://simsony.info/attachment.php?aid=3477

A tu widać jak działa:
https://youtu.be/eoJIfqetGlY


Vmax mojego simsona - Kliknij tutaj
Simsonem do GRECJI - Kliknij tutaj
Instagram Maszy - Kliknij tutaj
maras52 Offline

Doświadczony


Postów: 282
Reputacja: 3
#4
28.04.2021, 22:49
Przewód z impulsatora + układ formowania sygnału z wzmacniaczem (schemat d)

[Obrazek: image.php?album_id=1&image_id=29&mode=thumbnail]

...lub układ na NE555 stosowany w "lampie" stroboskopowej AVT - zamiast diody obrotomierz.


Zdravim =MRS=
Elektronika Cyfrowo-Analogowa / Elektryka <- PRIV
SLX i wincyj nie trzeba Szczerbol
szczupak404 Offline

Doświadczony


Postów: 125
Reputacja: 0
#5
28.04.2021, 22:49
Czyli najprościej to owinąć czy też przyłożyć kabel sygnałowy do kabla wysokiego napięcia.
A jeśli to nie pomoże to rezystorowy dzielnik napięcia tylko gdzie taki kupie i jak go podłączyć bo z elektroniki to kiepski.


maras52 Offline

Doświadczony


Postów: 282
Reputacja: 3
#6
28.04.2021, 22:54 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.04.2021, 22:55 przez maras52.)
Spróbuj owinąć kilka zwojów na przewód WN. Dzielnika się nie kupuje dzielnik sie robi Wink
https://pl.wikipedia.org/wiki/Dzielnik_napi%C4%99cia

Najpierw owiń i daj znać, później sie najwyżej pomyśli.


Zdravim =MRS=
Elektronika Cyfrowo-Analogowa / Elektryka <- PRIV
SLX i wincyj nie trzeba Szczerbol
Qwet Offline

Ekspert

Postów: 1,050
Reputacja: 34
#7
28.04.2021, 23:16 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.04.2021, 23:17 przez Qwet.)
maras52 schemat d który podałeś generuje na wyjściu 0-5V, a to może być za mało.

Dzielnik rezystorowy ma kilka wad. Przede wszystkim rezystor 10M może "przebić" sam z siebie, wtedy tracisz iskrę na świecy a obrotomierz umiera. Generalnie jest problem z izolacją tak wysokich napięć. Zobacz jak skonstruowany jest kabel zapłonowy, jaką ma grubą izolację, musiałbyś coś takiego zrobić na rezystorze 10M, na przykład obkurczyć kilka koszulek termokurczliwych na rezystorze. Kolejna wada to bardzo mała wydajność prądowa takiego dzielnika, nie wiadomo czy wystarczy żeby obrotomierz wykrył sygnał, zależy od jego impedancji wejściowej. Być może trzeba będzie dać sztywniejszy dzielnik 1M/10k lub nawet 100k/1k, a to już mocno osłabi iskrę na świecy, albo iskra całkiem zniknie.

Tak jak mówi maras52 - owiń, a dopiero jak nie zadziała pomyślimy o innych możliwościach. Temat jest do ogarnięcia, raczej niewielkim kosztem, ale konieczne jest twoje zaangażowanie i poskramianie strachu przed elektroplugastwem którym cie tu obrzucamy Tongue


Vmax mojego simsona - Kliknij tutaj
Simsonem do GRECJI - Kliknij tutaj
Instagram Maszy - Kliknij tutaj
maras52 Offline

Doświadczony


Postów: 282
Reputacja: 3
#8
28.04.2021, 23:44 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.04.2021, 23:45 przez maras52.)
[Obrazek: IMG_20200908_213046.jpg]

Na oscyloskopie 4.7V Wink obro działa, układ z w/w schematu Wink


Zdravim =MRS=
Elektronika Cyfrowo-Analogowa / Elektryka <- PRIV
SLX i wincyj nie trzeba Szczerbol
Qwet Offline

Ekspert

Postów: 1,050
Reputacja: 34
#9
29.04.2021, 07:42
Oczywiście, mam ten sam obrotomierz i on wykrywa od dużo niższego napięcia niż 5V. W jawce dostawał odfiltrowany sygnał rzędu 2,5V i też wykrywał. Ale on nie jest przystosowany do podłączania sygnału z zasilania cewki, nie wiem czy pamiętasz, jaro5 próbował podłączyć i spalił wejście obrotomierza. Natomiast kolega szczupak404 ma obrotomierz przystosowany stricte do sygnału z zasilania cewki gdzie są setki woltów, więc przy znikomym napięciu rzędu 5V może nie zadziałać. Trzeba to wszystko sprawdzić doświadczalnie, na początek owijka wokół kabla WN Wink


Vmax mojego simsona - Kliknij tutaj
Simsonem do GRECJI - Kliknij tutaj
Instagram Maszy - Kliknij tutaj
maras52 Offline

Doświadczony


Postów: 282
Reputacja: 3
#10
29.04.2021, 11:15 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 29.04.2021, 18:04 przez maras52.)
Tyle ze sugerujac sie tymi modelami z allegro większość ma zapłon typu tci gdzie cewka sterowana jest sygnałem ~12v to nie cdi że pompowane jest napięcie 300v


edit// Tia pisanie z fona stad pytajnik na końcu...


Zdravim =MRS=
Elektronika Cyfrowo-Analogowa / Elektryka <- PRIV
SLX i wincyj nie trzeba Szczerbol
Qwet Offline

Ekspert

Postów: 1,050
Reputacja: 34
#11
29.04.2021, 13:02
Owszem, w TCI cewka jest ładowana przez podanie napięcia 12V przez określony czas (kilka milisekund) przed planowanym momentem zapłonu, przez ten czas prąd cewki narasta stopniowo do kilku amperów, a następnie obwód cewki jest rozwierany, co powoduje powstanie impulsu rzędu 100-400V po stronie pierwotnej cewki, a po stronie wtórnej x100 więcej czyli 10-40kV i cewka rozładowuje się na przeskakującej iskrze. Dokładnie tak samo jest też przy zapłonie platynkowym.
W przypadku CDI cewka nie jest ładowana, tutaj na cewkę podawane jest od razu pełne napięcie ~300V z kondensatora co wywołuje natychmiastowy przeskok iskry.
To dość podstawowa wiedza dostępna w każdym opracowaniu na temat układów zapłonowych.

Generalnie w każdym układzie zapłonowym impuls jest wielkości kilkuset woltów o krótkim czasie trwania, a wszystkie cewki zapłonowe mają praktycznie zawsze przekładnię 1:100 lub bardzo podobną.


Vmax mojego simsona - Kliknij tutaj
Simsonem do GRECJI - Kliknij tutaj
Instagram Maszy - Kliknij tutaj



  • Pokaż wersję do druku
  • Subskrybuj ten wątek


Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Regulator uniwersalny i ELBA Ukaszoo 1 1,531 21.06.2017, 16:49
Ostatni post: jaroslaw97

D&D by MyBB © 2009–2025 Simsony.info

Tryb normalny
Tryb drzewa