Witam,
ostatnio Wolwo rzucił w swoim tutorialu hasło o olejach do skrzyni biegów i mieszanki, więc przedstawię te, które ja próbowałem osobiście
Każdy kto ma jakąś wiedzą o oleju, którego tutaj nie ma niech doda wg. wzoru:
Nazwa:
Charakterystyka:
Specyfikacja:
Cena:
Link do oleju:
Ocena:
Na początek o co chodzi z JASO, API, ISO itp?
JASO - (Japanese Automotive Standards Organisation) Japońska Motoryzacyjna Organizacja Standaryzacji.
API - (American Petroleum Institute) Amerykański Instytut Petrochemiczny.
ISO - (International Organization for Standardization) Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna.
JASO - Określa w jakich warunkach można eksploatować olej.
Dla silników dwusuwowych określa następujące normy:
JASO FA = lekkie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe)
JASO FB = średnie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe)
JASO FC = średnio, ciężkie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe)
JASO FD = ciężkie obciążenia i silniki poza pokładowe (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe, łodzie,jachty)
JASO MA = silniki 4T ( motocykle 4T - czterosuwowe)
API - Określa jakość oleju.
API - S = silniki benzynowe
API - C = silniki diesla
API - T = silniki dwusuwowe
API - G = przekładnie
W przypadku dwusuwów kolejne litery oznaczają możliwości eksploatacyjne olei.
API-TA (TSC-1) - lekkie motorowery
API-TB (TSC-2) - motorowery i lekkie motocykle
API-TC (TSC-3) - silniki motocyklowe, wysokoobrotowe
API-TD (TSC-4) - silniki poza pokladowe
TSC - stare oznaczenie API
ISO - określa warunki eksploatacji i obciążenia
ISO-L-EGB (Global GB) - średnie
ISO-L-EGC (Global GC) - średnio, ciężkie
ISO-L-EGD (Global GD) - bardzo ciężkie
Global - stare oznaczenie ISO
Ester - posiada bazę olejową z kwasów karboksylowych i alkoholi, o różnej budowie i otrzymuje się ją poprzez reakcję estryfikacji. Estry są w pełni mieszalne z olejami półsyntetycznymi i mineralnymi. Niestety oddziaływują bardziej niekorzystnie na elastomery (uszczelniacze, mieszanki gum itp.) niż oleje mineralne i syntetyczne. Ponadto ester potrafi wiązać się z metalowym podłożem właśnie w krytycznych dla zużycia silnika temperaturach –200C do 700C. Jak dowodzi laboratorium badawcze Castrola, zużycie silnika w tym zakresie temperatur okazuje się czterokrotnie mniejsze niż w wypadku stosowania klasycznego oleju silnikowego (przykład: Castrol Magnatec).
Teraz coś o olejach
Oleje do mieszanki
Nazwa: Orlen 2T Semisynthetic
Charakterystyka: Półsyntetyczny olej silnikowy do silników 2T
Specyfikacja: API: TC
Cena: ok. 15 zł/1l
Link do oleju: Orlen 2T Semisynthetic
Ocena: Olej ten lałem do serii przez jakiś rok, nie było z nim większego problemu, brak znacznego dymienia, nagar pozostawiał. Olej ten można kupić na większości stacji co jest plusem. Polecam wszystkim, którzy potrzebują tani olej do nie wysilonego zestawu
Nazwa: Castrol 2T Power Racing
Charakterystyka: Syntetyczny
Specyfikacja: JASO: FD, ISO: EGD i API: TC
Cena: ok. 35 zł/1l
Link do oleju: Castrol 2T Power Racing
Ocena: Olej ten lałem do 60/4/3, 60/5/3M. Posiada wielu zwolenników. Brak dymienia, przystępna cena, dostępny praktycznie wszędzie. Pozostawia lekki nagar, który można zetrzeć szmatką.
Nazwa: Motul 710
Charakterystyka: Syntetyczny, ESTER
Specyfikacja: API: TC, JASO: FD
Cena: ok. 45 zł/1l
Link do oleju: Motul 710
Ocena: Z tego co słyszałem to jest to jeden z najlepszych olei do mieszanki. Leję go przez drugi tydzień, brak dymienia, ma przyjemny zapach.
Na pewno odstrasza cena i raczej nie można go kupić na stacji benzynowej itp.
Nazwa: Repsol 2T Offroad
Charakterystyka: Syntetyczny
Specyfikacja: API: TC, JASO: FD, ISO-L-EGD
Cena: ok 30 zł/1l
Link do oleju: Olej jest dość rzadki, można go znaleźć na allegro
Ocena: Olej polecany przez znanego Szrota, jego Simson 83/4 pracuje na tym oleju już 18.000 km co może robić wrażenie. Sam będę się przesiadał na ten olej. Na pewno plusem jest cena, minusem mała dostępność.
Oleje do skrzyni biegów
Nazwa: Motul Transoil Expert 2T 10W40
Charakterystyka: Lepkość 10W40 Norma GL-4
Specyfikacja: Półsyntetyczny
Cena: ok. 40 zł/1l
Link do oleju: Motul Transoil Expert 2T
Ocena: Olej lany w zestawach wysokoobrotowych, gdzie może występować uślizg sprzęgła. Na tym oleju to nie występowało. Jeden z najlepszych olei do przekładni z mokrym sprzęgłem.
Nazwa: Addinol 80W90
Charakterystyka: Lepkość 80W90 Norma GL-5
Specyfikacja: Półsyntetyczny
Cena: ok. 25 zł/1l
Link do oleju: Addinol 80W90
Ocena: Olej ten również lałem w zestawach wysokoobrotowych, gdzie może występować uślizg sprzęgła. Na tym oleju to nie występowało. Polecam ten olej w 100%, tym bardziej, że jest dość tani.
ostatnio Wolwo rzucił w swoim tutorialu hasło o olejach do skrzyni biegów i mieszanki, więc przedstawię te, które ja próbowałem osobiście

Każdy kto ma jakąś wiedzą o oleju, którego tutaj nie ma niech doda wg. wzoru:
Nazwa:
Charakterystyka:
Specyfikacja:
Cena:
Link do oleju:
Ocena:
Na początek o co chodzi z JASO, API, ISO itp?
JASO - (Japanese Automotive Standards Organisation) Japońska Motoryzacyjna Organizacja Standaryzacji.
API - (American Petroleum Institute) Amerykański Instytut Petrochemiczny.
ISO - (International Organization for Standardization) Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna.
JASO - Określa w jakich warunkach można eksploatować olej.
Dla silników dwusuwowych określa następujące normy:
JASO FA = lekkie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe)
JASO FB = średnie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe)
JASO FC = średnio, ciężkie obciążenie (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe)
JASO FD = ciężkie obciążenia i silniki poza pokładowe (motorowery, motocykle, kosiarki spalinowe, piły spalinowe, łodzie,jachty)
JASO MA = silniki 4T ( motocykle 4T - czterosuwowe)
API - Określa jakość oleju.
API - S = silniki benzynowe
API - C = silniki diesla
API - T = silniki dwusuwowe
API - G = przekładnie
W przypadku dwusuwów kolejne litery oznaczają możliwości eksploatacyjne olei.
API-TA (TSC-1) - lekkie motorowery
API-TB (TSC-2) - motorowery i lekkie motocykle
API-TC (TSC-3) - silniki motocyklowe, wysokoobrotowe
API-TD (TSC-4) - silniki poza pokladowe
TSC - stare oznaczenie API
ISO - określa warunki eksploatacji i obciążenia
ISO-L-EGB (Global GB) - średnie
ISO-L-EGC (Global GC) - średnio, ciężkie
ISO-L-EGD (Global GD) - bardzo ciężkie
Global - stare oznaczenie ISO
Ester - posiada bazę olejową z kwasów karboksylowych i alkoholi, o różnej budowie i otrzymuje się ją poprzez reakcję estryfikacji. Estry są w pełni mieszalne z olejami półsyntetycznymi i mineralnymi. Niestety oddziaływują bardziej niekorzystnie na elastomery (uszczelniacze, mieszanki gum itp.) niż oleje mineralne i syntetyczne. Ponadto ester potrafi wiązać się z metalowym podłożem właśnie w krytycznych dla zużycia silnika temperaturach –200C do 700C. Jak dowodzi laboratorium badawcze Castrola, zużycie silnika w tym zakresie temperatur okazuje się czterokrotnie mniejsze niż w wypadku stosowania klasycznego oleju silnikowego (przykład: Castrol Magnatec).
Teraz coś o olejach

Oleje do mieszanki
Nazwa: Orlen 2T Semisynthetic
Charakterystyka: Półsyntetyczny olej silnikowy do silników 2T
Specyfikacja: API: TC
Cena: ok. 15 zł/1l
Link do oleju: Orlen 2T Semisynthetic
Ocena: Olej ten lałem do serii przez jakiś rok, nie było z nim większego problemu, brak znacznego dymienia, nagar pozostawiał. Olej ten można kupić na większości stacji co jest plusem. Polecam wszystkim, którzy potrzebują tani olej do nie wysilonego zestawu

Nazwa: Castrol 2T Power Racing
Charakterystyka: Syntetyczny
Specyfikacja: JASO: FD, ISO: EGD i API: TC
Cena: ok. 35 zł/1l
Link do oleju: Castrol 2T Power Racing
Ocena: Olej ten lałem do 60/4/3, 60/5/3M. Posiada wielu zwolenników. Brak dymienia, przystępna cena, dostępny praktycznie wszędzie. Pozostawia lekki nagar, który można zetrzeć szmatką.
Nazwa: Motul 710
Charakterystyka: Syntetyczny, ESTER
Specyfikacja: API: TC, JASO: FD
Cena: ok. 45 zł/1l
Link do oleju: Motul 710
Ocena: Z tego co słyszałem to jest to jeden z najlepszych olei do mieszanki. Leję go przez drugi tydzień, brak dymienia, ma przyjemny zapach.
Na pewno odstrasza cena i raczej nie można go kupić na stacji benzynowej itp.
Nazwa: Repsol 2T Offroad
Charakterystyka: Syntetyczny
Specyfikacja: API: TC, JASO: FD, ISO-L-EGD
Cena: ok 30 zł/1l
Link do oleju: Olej jest dość rzadki, można go znaleźć na allegro
Ocena: Olej polecany przez znanego Szrota, jego Simson 83/4 pracuje na tym oleju już 18.000 km co może robić wrażenie. Sam będę się przesiadał na ten olej. Na pewno plusem jest cena, minusem mała dostępność.
Oleje do skrzyni biegów
Nazwa: Motul Transoil Expert 2T 10W40
Charakterystyka: Lepkość 10W40 Norma GL-4
Specyfikacja: Półsyntetyczny
Cena: ok. 40 zł/1l
Link do oleju: Motul Transoil Expert 2T
Ocena: Olej lany w zestawach wysokoobrotowych, gdzie może występować uślizg sprzęgła. Na tym oleju to nie występowało. Jeden z najlepszych olei do przekładni z mokrym sprzęgłem.
Nazwa: Addinol 80W90
Charakterystyka: Lepkość 80W90 Norma GL-5
Specyfikacja: Półsyntetyczny
Cena: ok. 25 zł/1l
Link do oleju: Addinol 80W90
Ocena: Olej ten również lałem w zestawach wysokoobrotowych, gdzie może występować uślizg sprzęgła. Na tym oleju to nie występowało. Polecam ten olej w 100%, tym bardziej, że jest dość tani.