28.07.2016, 00:46
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01.10.2023, 14:39 przez kamilo0002.)
Tutek jak odczytać schemat elektryczny.
Przykładowy schemat instalacji elektrycznej wygląda tak:
Dla przykładu "rozszyfrujmy" przebieg instalacji migania światłem drogowym.
No to po kolei:
- plusowy "+" przewód z cewki magneta wychodzi z niej w kolorze biało-czerwonym (czerwona kreska przerywana białym tłem).
- przewód jest prowadzony do stacyjki, pod jej numer 59.
Stacyjka ma cztery pozycje:
0- Aus, stacyjka wyłączona
1- Ein, stacyjka przekręcona na pierwszą pozycję
2- Liht, stacyjka przekręcona na drugą pozycję
3- Stand, stacyjka przekręcona na trzecią pozycję
Ten "patyczek" z kropką oznacza w elektryce przełącznik, a biała kropka to punkt łączenia.
- w naszym przypadku przewód 59 zostanie połączony z przewodem 86, przy przekręceniu stacyjki w pozycję Ein, czyli po pierwszym przekręceniu kluczykiem i w tym momencie 59 i 86 są połączone
- po połączeniu prąd idzie już ze stacyjki przewodem niebiesko-czarnym z jej numeru 86
- następnie na "trasie" przewodu mamy prostokącik, co oznacza że przewód jest prowadzony do kostki
- kostkę macie pokazaną na schemacie w lewym dolnym rogu i tu widać że kabel jest wpięty w oznaczenie 86 na kostce i wychodzi z kostki również z oznaczenia 86 i kolor przewodu jest taki sam, czyli niebiesko-czarny
- z kostki przewód biegnie do przełącznika świateł na kierownicy
- w przełączniku mamy znowu znaczek "patyczka" z czarną kropką, czyli oznacza że zastosowano tam również jakąś formę łączenia, ale nie ma tu białego punktu tylko jest kreseczka po drugiej stronie, co oznacza że nie jest to połączenie stałe, tylko tzw. styk- naciśniesz styka, puścisz nie styka....
- w przełączniku świateł przewód 86 jest łączony z przewodem 56a
- z przełącznika przewód 56a, kolor szary, biegnie bezpośrednio do oprawki żarówki przedniej
Żarówka ma tym samym "+" z cewki i po naciśnięciu "styku" ma zaświecić.
Ale żeby zaświeciła potrzebuje do szczęścia minusa "-".
Skąd idzie minus do żarówki?
Minus biegnie przewodem z tak zwanego punktu masowego:
Dodatkowe oznaczenia na schematach.
- symbol żarówki to kółko z krzyżem w środku
- kable zasilające żarówkę mają kolory: brązowy i czarno-biały
- choć na rysunku kable przecinają się z kablem brązowo-czarnym, to nie łączą są! Nie są z nim połączone!
- żarówka jest na 6V i pobiera moc 21W
- kable/przewody mają oznaczenia odpowiednio 31 i 83L
-----------------------------------------------------------------------
- przykład gdzie w przewód szaro-zielony, wychodzący z nr 57a stacyjki, jest wpięty/połączony z nim drugi przewód o kolorze szaro-czarnym.
- przewód szaro-czarny biegnie do kostki
- przewód czarno-biały wchodzi do stacyjki pod nr 15/51
-----------------------------------------------------------------------
Na górze zdjęcia mamy wycinek schematu, na dole po lewej widok kostki na schemacie, a po prawej powiększyłem interesujące nas fragmenty.
- tutaj trzy różne przewody czarno-zielone są wspólnie połączone w kostce co oznaczono kwadracikiem z czterema białymi kółkami i czarnym tłem który je łączy
- niżej też trzy różne przewody czarno-białe, tak samo wspólnie połączone w kostce
- pionowa kreseczka na wycinku kostki to właśnie oznaczenie połączenia przewodów
- jak widać jeden wtyk w kostce jest pusty, nie ma żadnego oznaczenia numerem więc tam mimo że złączka jest wolna nic nie wpinamy
- w kwadracie pod napisem Blinkschalter, są dwa białe punkty i po prawej znowu "patyczek" z czarnym kółkiem. Oznacza to że mamy tu przełącznik który albo styka jeden punkt, albo drugi. Czyli jest to nasz przełącznik kierunkowskazów....
-----------------------------------------------------------------------
Magneto/impulsator
-----------------------------------------------------------------------
Jeśli coś jeszcze jest niejasne -----> pisać, pytać.....tymczasem wasze
Przykładowy schemat instalacji elektrycznej wygląda tak:
Dla przykładu "rozszyfrujmy" przebieg instalacji migania światłem drogowym.
No to po kolei:
- plusowy "+" przewód z cewki magneta wychodzi z niej w kolorze biało-czerwonym (czerwona kreska przerywana białym tłem).
- przewód jest prowadzony do stacyjki, pod jej numer 59.
Stacyjka ma cztery pozycje:
0- Aus, stacyjka wyłączona
1- Ein, stacyjka przekręcona na pierwszą pozycję
2- Liht, stacyjka przekręcona na drugą pozycję
3- Stand, stacyjka przekręcona na trzecią pozycję
Ten "patyczek" z kropką oznacza w elektryce przełącznik, a biała kropka to punkt łączenia.
- w naszym przypadku przewód 59 zostanie połączony z przewodem 86, przy przekręceniu stacyjki w pozycję Ein, czyli po pierwszym przekręceniu kluczykiem i w tym momencie 59 i 86 są połączone
- po połączeniu prąd idzie już ze stacyjki przewodem niebiesko-czarnym z jej numeru 86
- następnie na "trasie" przewodu mamy prostokącik, co oznacza że przewód jest prowadzony do kostki
- kostkę macie pokazaną na schemacie w lewym dolnym rogu i tu widać że kabel jest wpięty w oznaczenie 86 na kostce i wychodzi z kostki również z oznaczenia 86 i kolor przewodu jest taki sam, czyli niebiesko-czarny
- z kostki przewód biegnie do przełącznika świateł na kierownicy
- w przełączniku mamy znowu znaczek "patyczka" z czarną kropką, czyli oznacza że zastosowano tam również jakąś formę łączenia, ale nie ma tu białego punktu tylko jest kreseczka po drugiej stronie, co oznacza że nie jest to połączenie stałe, tylko tzw. styk- naciśniesz styka, puścisz nie styka....
- w przełączniku świateł przewód 86 jest łączony z przewodem 56a
- z przełącznika przewód 56a, kolor szary, biegnie bezpośrednio do oprawki żarówki przedniej
Żarówka ma tym samym "+" z cewki i po naciśnięciu "styku" ma zaświecić.
Ale żeby zaświeciła potrzebuje do szczęścia minusa "-".
Skąd idzie minus do żarówki?
Minus biegnie przewodem z tak zwanego punktu masowego:
Dodatkowe oznaczenia na schematach.
- symbol żarówki to kółko z krzyżem w środku
- kable zasilające żarówkę mają kolory: brązowy i czarno-biały
- choć na rysunku kable przecinają się z kablem brązowo-czarnym, to nie łączą są! Nie są z nim połączone!
- żarówka jest na 6V i pobiera moc 21W
- kable/przewody mają oznaczenia odpowiednio 31 i 83L
-----------------------------------------------------------------------
- przykład gdzie w przewód szaro-zielony, wychodzący z nr 57a stacyjki, jest wpięty/połączony z nim drugi przewód o kolorze szaro-czarnym.
- przewód szaro-czarny biegnie do kostki
- przewód czarno-biały wchodzi do stacyjki pod nr 15/51
-----------------------------------------------------------------------
Na górze zdjęcia mamy wycinek schematu, na dole po lewej widok kostki na schemacie, a po prawej powiększyłem interesujące nas fragmenty.
- tutaj trzy różne przewody czarno-zielone są wspólnie połączone w kostce co oznaczono kwadracikiem z czterema białymi kółkami i czarnym tłem który je łączy
- niżej też trzy różne przewody czarno-białe, tak samo wspólnie połączone w kostce
- pionowa kreseczka na wycinku kostki to właśnie oznaczenie połączenia przewodów
- jak widać jeden wtyk w kostce jest pusty, nie ma żadnego oznaczenia numerem więc tam mimo że złączka jest wolna nic nie wpinamy
- w kwadracie pod napisem Blinkschalter, są dwa białe punkty i po prawej znowu "patyczek" z czarnym kółkiem. Oznacza to że mamy tu przełącznik który albo styka jeden punkt, albo drugi. Czyli jest to nasz przełącznik kierunkowskazów....
-----------------------------------------------------------------------
Magneto/impulsator
-----------------------------------------------------------------------
Jeśli coś jeszcze jest niejasne -----> pisać, pytać.....tymczasem wasze
kamilo0002 napisał 01.10.2023, 13:22 :
Przenoszę do elektryki i przypinam.
Przenoszę do elektryki i przypinam.