13.10.2016, 11:13
Dla Simsona współczynnik wyrównoważenia wynosi 60%, obowiązuje zależność:
[0,6 x (Mgk+Mt+Mp+Ms+Mł+Mz+Md)] -Mgk= G
Mgk- masa główki korbowodu
Mt- masa tłoka
Mp- masa pierścieni
Ms- masa sworznia
Mł- masa łożysk główki korbowodu
Mz- masa zabezpieczeń sworznia
Md- masa podkładek dystansowych łożyska główki korbowodu
G- masa zawieszona na główce korbowodu, powodująca że wał z korbowodem ustawia się w dowolnym położeniu (T.Rychter- Karting, T.Sałek-tuning)
W przypadku większych pojemności i cięższych tłoków jest problem- odchudzenie tłoka może się okazać niewystarczające, wygląda na to że trzeba będzie wyfrezować lub wyszlifować dodatkowe otwory odciążające na obciążnikach wału i zaślepić je potem wypełniaczem.
No i zaczynamy pomiary:
G=32g, masa tłoka ze sworzniem, pierścieniami i zabezpieczeniami =125g,
(80cm3), masa główki korbowodu (z wbitą tulejką)=41g.
Przy tych danych wyrównoważenie wynosi 44%, -jest co poprawiać, by uzyskać 60% musiałbym zmniejszyć masę tłoka o 44 g, tak jak myślałem-
to niewykonalne, trzeba obrabiać wał- zamierzam wykonać po 2 otwory odciążające w okolicach stopy korbowodu i zaślepić je wypełniaczem.
Niestety, ciężko to idzie- twardy materiał, nie chcę za mocno dociskać wiertła by nie spowodować odchyłki od osiowości na wale
Zrobione, wyszlifowane cztery otwory, średnica ok. 11mm, zalane wypełniaczem (klej do klejenia bloków cylindrów)-by zmniejszyć objętość szkodliwą skrzyni korbowej
Wartość G jest równa 55g- prawie dobrze, brakuje jeszcze 5g, ale o tyle da się odchudzić tłok.
Jeszcze tylko kontrola, czy nie zmieniłem osiowości (nie wolno w wał stukać młotkiem, wyginać go przy obróbce):
[0,6 x (Mgk+Mt+Mp+Ms+Mł+Mz+Md)] -Mgk= G
Mgk- masa główki korbowodu
Mt- masa tłoka
Mp- masa pierścieni
Ms- masa sworznia
Mł- masa łożysk główki korbowodu
Mz- masa zabezpieczeń sworznia
Md- masa podkładek dystansowych łożyska główki korbowodu
G- masa zawieszona na główce korbowodu, powodująca że wał z korbowodem ustawia się w dowolnym położeniu (T.Rychter- Karting, T.Sałek-tuning)
W przypadku większych pojemności i cięższych tłoków jest problem- odchudzenie tłoka może się okazać niewystarczające, wygląda na to że trzeba będzie wyfrezować lub wyszlifować dodatkowe otwory odciążające na obciążnikach wału i zaślepić je potem wypełniaczem.
No i zaczynamy pomiary:
G=32g, masa tłoka ze sworzniem, pierścieniami i zabezpieczeniami =125g,
(80cm3), masa główki korbowodu (z wbitą tulejką)=41g.
Przy tych danych wyrównoważenie wynosi 44%, -jest co poprawiać, by uzyskać 60% musiałbym zmniejszyć masę tłoka o 44 g, tak jak myślałem-
to niewykonalne, trzeba obrabiać wał- zamierzam wykonać po 2 otwory odciążające w okolicach stopy korbowodu i zaślepić je wypełniaczem.
Niestety, ciężko to idzie- twardy materiał, nie chcę za mocno dociskać wiertła by nie spowodować odchyłki od osiowości na wale
Zrobione, wyszlifowane cztery otwory, średnica ok. 11mm, zalane wypełniaczem (klej do klejenia bloków cylindrów)-by zmniejszyć objętość szkodliwą skrzyni korbowej
Wartość G jest równa 55g- prawie dobrze, brakuje jeszcze 5g, ale o tyle da się odchudzić tłok.
Jeszcze tylko kontrola, czy nie zmieniłem osiowości (nie wolno w wał stukać młotkiem, wyginać go przy obróbce):