• Forum
  • Szukaj
  • O nas
    • O nas
    • Użytkownicy
    • Ekipa forum
    • Wspomóż nas
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Poradniki
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Home
  • Members
  • Help
  • Search

Simsony.info Forum o Simsonach Modyfikacje mechaniczne v
« Wstecz 1 2 3 4 5 6 … 59 Dalej »
Tuning BEZ KOSZTOWY silnika JAWA 223

Tuning BEZ KOSZTOWY silnika JAWA 223

twojstara1 Offline

Mentor


Postów: 1,561
Reputacja: 22
#1
23.06.2022, 09:42 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 23.06.2022, 13:24 przez twojstara1.)
Mam kolegę (nazwijmy go oszczędnym) z którym niedługo jadziemy prawdopodobnie na Bałkany.
Kolega ma z 5 ogarów 200 więc naturalnie jedzie tą zemstą polsko czeską.
Będzie remontował najlepszy silnik jaki mai zakładał górę silnika którą parę lat temu zrobiłem. W tej chwili jest:
-cylinder głowica 60/2 z wypolerowanym i oknami.
-tłok przerobiony według inż. Sałka.
- skrócone kolanko.
- rozwiercony kruciec ssący i dopasowany do cylindra i gaźnika.
-dobrana najlepsza dysza w gaźniku.

PYTANIE BRZMI CO JESZCZE MOŻNA ZROBIĆ ABY 0 KOSZTEM ZWIĘKSZYĆ MOC W SILNIKU JAWA 223?

KOLEGA MA SMYKAŁKĘ W RĘKACH I WSZYSTKIE NARZĘDZIA PRÓCZ DREMELA DO POWIĘKSZANI OKIEN W CYLINDRZE.
Jak wypalić skutecznie nagar z tłumika jawy tak aby chrom nie zszedł.


HoeronixHD Offline

Moderator

Postów: 1,939
Reputacja: 30
#2
23.06.2022, 11:05
Niech założy gaźnik 16n1 Wink


Qwet Offline

Ekspert

Postów: 1,050
Reputacja: 34
#3
23.06.2022, 22:20
Jaki to cylinder 60/2 do jawki? W handlu nie widziałem prawdziwego 60cm³. Wszystkie tuningowe cylindry na rynku mają średnicę 40mm, a więc pojemność 55,3cm³. Wyjątkiem jest JackMotors, który oprócz 55,3cm³ ma w ofercie jeszcze cylindry 70,0cm³. Tylko że trzeba do nich roztaczać kartery. No i ich cena by całkowicie znokautowała twojego kolegę Plask

Podstawa to wał bez luzów, nowe łożyska, simmeringi i ogólnie dobre uszczelnienie skrzyni korbowej, poza tym też kompleksowe czyszczenie wydechu, gaźnika, zapłonu, to wiadomo.

No najlepiej byłoby wsadzić BVF 16N1-11, z silnikiem jawki współpracuje perfekcyjnie i wygląda tak:
[Obrazek: download.php?id=7917] [Obrazek: download.php?id=7918]

Tylko że to JEST koszt. Na rynku wtórnym posucha, pozostają podróbki typu DPR:
https://www.jackmotors.pl/oldtimer/gazni...11-s51-s70
Albo nawet najpodlejsze podróbki z chin będą lepsze od tego przykrego żartu jakim jest JIKOV...
https://allegro.pl/oferta/simson-schwalb...0881600355

Ale jeśli twój kolega koniecznie pragnie skazywać się na wieczną torturę, to może pomyśleć o powiększeniu średnicy dyszy głównej. Z mojego doświadczenia przy cylindrze 55,3cm³ oryginalna dysza główna 68 czy nawet 72 jest za mała, silnik ma ubogo czyli mniejsza moc i tendencje do puchnięcia tłoka po rozgrzaniu. Jak kolega ma jakieś stare dysze główne z innego gaźnika albo nowe z zestawu naprawczego to możecie jedną z nich rozwiercać wiertełkami na większą średnicę. Na początek 0,75mm przejechać się motorkiem ocenić, 0,78mm znowu przejechać ocenić, 0,80mm i tak dalej. Jeśli przeholujesz to możesz wziąć jakąś inną "świeżą" dyszę i rozwiercić na rozmiar na którym silnik najlepiej chodził. W moim przypadku, jeszcze zanim JIKOV dostał ostatecznego kopa w stronę kubła ze złomem, silnik najlepiej chodził po rozwierceniu dyszy głównej do 0,78mm.

Kolejna rzecz którą bardzo polecam wykonać to doprężenie skrzyni korbowej. Między stopą korbowodu a ścianką skrzyni korbowej jest dobry centymetr odstępu, a szerokość między przeciwwagami wału to 8,5mm. Można ją wypełnić taką oto podkową:
[Obrazek: download.php?id=7935] [Obrazek: download.php?id=7936] [Obrazek: download.php?id=7937]

[Obrazek: download.php?id=7938] [Obrazek: download.php?id=7960] [Obrazek: download.php?id=7961]

Efekt taki jak w simsonie po montażu wału z wypełniaczami.
Więc niech kolega poszuka w śmieciach płytę aluminiową lub inny podobny materiał o grubości 7mm lub ewentualnie 6mm. Narysujcie w jakimś CADzie rysunek takiej podkowy (na życzenie mogę wam później przesłać bo mam na innym kompie), może ten rysunek sobie druknąć na papierze ale koniecznie W SKALI 1:1, przykleić taśmą dwustronną do płyty, a następnie piłka włosowa do metalu i jazda. Wykończyć precyzyjnie można już pilniczkami, dopasowując fizycznie do skrzyni korbowej i wału. Na koniec nawiercić trzy otworki w podkowie i powtykać kołki stalowe fi 2mm, a w odpowiednich miejscach jednego z karterów wyfrezować rowki. Wszystko widać na rysunkach powyżej. Bardzo istotną sprawą jest żeby podkowa znajdowała się dokładnie po środku między karterami, nie może być przesunięta bo będzie obcierać o wał przez pierwsze kilka tysięcy kilometrów Szczerbol Ale mówisz że kolega jest bardzo sprytny, więc nie powinno być problemu Wink

Następna rzecz to stopień sprężania. Silnik fabrycznie był przystosowany do benzyny o ile pamiętam chyba 80 oktanów, więc przy stosowaniu benzyny 95 jest tu pole manewru. U siebie stoczyłem przylgnię głowicy o 0,7mm, co zwiększyło stopień sprężania do 11, moc wzrosła a spalanie stukowe nie występowało.
[Obrazek: download.php?id=7954] [Obrazek: download.php?id=7956] [Obrazek: download.php?id=7958]

I ostatnia równie ważna sprawa to wydech. Ten oryginalny od jawy jest tylko pseudo-rezonansowy bo nie ma przeciwstożka tylko jakieś badziewne sitko. Na tym rysunku widać o co mi chodzi:
[Obrazek: download.php?id=7922]

Dolny przekrój to fabryczny wydech, zakończony sitkiem z wkładem tłumiącym.
Górny przekrój przedstawia jak POWINIEN wyglądać porządny wydech do dwusuwa, dający efekt rezo.
Ja u siebie stożek zrobiłem z wałka aluminiowego stoczonowego stożkowo na tokarce, ale to znowu JEST koszt. Natomiast co kolega może zrobić samodzielnie i za darmo, to wziąć jakikolwiek kawałek blachy, wyciąć odpowiedni kształt obliczony ze wzorów, na przykład tutaj:
https://www.anvilfire.com/21centbs/math/cones1.htm
A następnie zagiąć w stożek, przyciąć, wetknąć od tyłu do jawowskiego tłumika zamiast sitka, przyspawać jakimiś kawałkami prętów wewnątrz, założyć fabryczną końcówkę i nawet będzie po tym wyglądał jak oryginał.

Do tego skrócenie kolanka żeby podnieść strojenie, wsadzić końcówkę kolanka w tłumik tylko na 2cm, wiadomo.

A tak jechała moja jawka po modach:


Vmax mojego simsona - Kliknij tutaj
Simsonem do GRECJI - Kliknij tutaj
Instagram Maszy - Kliknij tutaj
twojstara1 Offline

Mentor


Postów: 1,561
Reputacja: 22
#4
24.06.2022, 09:06
Dzięki QWET, A cylinder to było prawdopodobnie 55 a sprzedawany jako 60.





  • Pokaż wersję do druku
  • Subskrybuj ten wątek


Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Tuning silnika S50 nataniel17 2 2,181 01.02.2016, 00:01
Ostatni post: Pawelek01
  S50 tuning silnika alienpl 7 4,540 03.01.2016, 13:47
Ostatni post: alienpl
  Lekki tuning silnika kamil_614 21 6,542 03.08.2015, 14:10
Ostatni post: kamil_614
  Tuning mechaniczny silnika simson AR 53/1 Duo 4/1 Kamil22555 50 14,396 15.06.2015, 19:05
Ostatni post: deadamf
  tuning seryjnego silnika bez wyciągania z ramy :P co da się zrobić ? ? kamil96 12 5,013 03.03.2014, 19:00
Ostatni post: kamil96

D&D by MyBB © 2009–2025 Simsony.info

Tryb normalny
Tryb drzewa