Witam.
Dużo osób ma problem z ładowaniem w swoich Simsonach. Jedną z przyczyn może być złe rozpoznanie cewki w iskrowniku, dobranie schematu lub zbyt duże braki w wiedzy z dziedziny elektryki.
Poradnik podzielę na trzy części: jedną dotyczącą cewek, drugą układów ładowania, a w ostatniej zajmiemy się sprawdzaniem zarówno cewek jak i układów ładowania.
Która to cewka ładowania?
Zapłon platynowy (numer 3):
![[Obrazek: 6d11f8c0d2212e13m.jpg]](http://images75.fotosik.pl/846/6d11f8c0d2212e13m.jpg)
Zapłon elektroniczny (numer 3):
![[Obrazek: 2d1a95b7fd7d2a30m.jpg]](http://images76.fotosik.pl/847/2d1a95b7fd7d2a30m.jpg)
1. W silnikach Simsona montowane były cewki zarówno 6V jak i 12V.
Schemat elektryczny przy obu napięciach wydawać by się mógł identyczny, lecz nie jest.
Cewki 6V są cewkami masowymi? Cewki masowe? Co to? A już tłumaczę: Cewka masowa to taka cewka której jeden z końców uzwojenia jest przymocowany do rdzenia cewki, a rdzeń cewki do silnika (masy). Mają cieńszy rdzeń od niżej opisanych, grubość ~6-7mm.
W modelu DUO 4 oraz 4/1 zastosowano 6V bez masową cewkę ładowania, nie jest ona jednak dostępna w żadnym sklepie! Po małej modyfikacji można zastąpić ją cewką świetlną 6V 25W (podziękowania dla użytkownika San za zwrócenie uwagi).
Cewka 12V jest cewką bez masową, czyli odwrotnie do powyższego - żaden z końców uzwojenia nie dotyka rdzenia, tym samym masy. Ponadto mają widocznie grubszy rdzeń ~10mm.
Cewka 6V ma trzy wyprowadzenia:
![[Obrazek: 0867e3d7ef16a41fm.png]](http://images75.fotosik.pl/828/0867e3d7ef16a41fm.png)
Cewka 12V tylko dwa:
![[Obrazek: 3aa4cd5a473658e9m.png]](http://images76.fotosik.pl/830/3aa4cd5a473658e9m.png)
Teraz jak rozpoznać jaką mamy cewkę?
Najpierw należy odłączyć przewody cewki od mostków/regulatorów/diód prostowniczych!
Najprostszym sposobem jest sprawdzenia tzw. ciągłości przewodu za pomocą multimetra z omomierzem bądź specjalnym brzęczykiem.
Jeśli po zetknięciu jednego z kabli wychodzącego z cewki (szaro-czerwony/czerwono-żółty) z przewodem multimetra oraz masą np. silnika usłyszmy dźwięk lub na omomierzu pokaże się opór - mamy cewkę 6V.
Jeśli nie pokaże się rezystancja ani nie usłyszymy brzęczenia możemy być prawie pewni że mamy cewkę ładowania 12V. Prawie dlatego że cewka może być uszkodzona (mało prawdopodobne jeśli nie widać uszkodzeń).
Na schematach dokładnie widać że cewki różnią się od siebie, ale dla wielu jest to czarna magia i nie zwracają na to uwagi.
Zapraszam do części drugiej poświęconej układom ładowania!
Dużo osób ma problem z ładowaniem w swoich Simsonach. Jedną z przyczyn może być złe rozpoznanie cewki w iskrowniku, dobranie schematu lub zbyt duże braki w wiedzy z dziedziny elektryki.
Poradnik podzielę na trzy części: jedną dotyczącą cewek, drugą układów ładowania, a w ostatniej zajmiemy się sprawdzaniem zarówno cewek jak i układów ładowania.
Która to cewka ładowania?
Zapłon platynowy (numer 3):
![[Obrazek: 6d11f8c0d2212e13m.jpg]](http://images75.fotosik.pl/846/6d11f8c0d2212e13m.jpg)
Zapłon elektroniczny (numer 3):
![[Obrazek: 2d1a95b7fd7d2a30m.jpg]](http://images76.fotosik.pl/847/2d1a95b7fd7d2a30m.jpg)
1. W silnikach Simsona montowane były cewki zarówno 6V jak i 12V.
Schemat elektryczny przy obu napięciach wydawać by się mógł identyczny, lecz nie jest.
Cewki 6V są cewkami masowymi? Cewki masowe? Co to? A już tłumaczę: Cewka masowa to taka cewka której jeden z końców uzwojenia jest przymocowany do rdzenia cewki, a rdzeń cewki do silnika (masy). Mają cieńszy rdzeń od niżej opisanych, grubość ~6-7mm.
W modelu DUO 4 oraz 4/1 zastosowano 6V bez masową cewkę ładowania, nie jest ona jednak dostępna w żadnym sklepie! Po małej modyfikacji można zastąpić ją cewką świetlną 6V 25W (podziękowania dla użytkownika San za zwrócenie uwagi).
Cewka 12V jest cewką bez masową, czyli odwrotnie do powyższego - żaden z końców uzwojenia nie dotyka rdzenia, tym samym masy. Ponadto mają widocznie grubszy rdzeń ~10mm.
Cewka 6V ma trzy wyprowadzenia:
![[Obrazek: 0867e3d7ef16a41fm.png]](http://images75.fotosik.pl/828/0867e3d7ef16a41fm.png)
Cewka 12V tylko dwa:
![[Obrazek: 3aa4cd5a473658e9m.png]](http://images76.fotosik.pl/830/3aa4cd5a473658e9m.png)
Teraz jak rozpoznać jaką mamy cewkę?
Najpierw należy odłączyć przewody cewki od mostków/regulatorów/diód prostowniczych!
Najprostszym sposobem jest sprawdzenia tzw. ciągłości przewodu za pomocą multimetra z omomierzem bądź specjalnym brzęczykiem.
Jeśli po zetknięciu jednego z kabli wychodzącego z cewki (szaro-czerwony/czerwono-żółty) z przewodem multimetra oraz masą np. silnika usłyszmy dźwięk lub na omomierzu pokaże się opór - mamy cewkę 6V.
Jeśli nie pokaże się rezystancja ani nie usłyszymy brzęczenia możemy być prawie pewni że mamy cewkę ładowania 12V. Prawie dlatego że cewka może być uszkodzona (mało prawdopodobne jeśli nie widać uszkodzeń).
Na schematach dokładnie widać że cewki różnią się od siebie, ale dla wielu jest to czarna magia i nie zwracają na to uwagi.
Zapraszam do części drugiej poświęconej układom ładowania!